Deeltjes met een diameter kleiner dan 2,5 μm (PM2.5), afkomstig van met koper verrijkte remblokken zijn schadelijker voor de longen dan roetdeeltjes van vergelijkbare grootte uit de uitlaat van dieselauto’s.
Dat is de conclusie van een onderzoek onder leiding van Dr. James Parkin van de universiteit van Southampton, zoals gepubliceerd op de website van Particle and Fibre Toxicology.
Vier typen
Voor het onderzoek werd de invloed van deeltjes remmenstof PM2.5–0.1 van vier verschillende typen remblokken (laag metaalhoudend, gemiddeld metaalhoudend met koper, niet-asbesthoudend organisch en keramisch) op longcellen vergeleken met dieseluitstoot (PM2.5–0.1). Het blijkt dat met name remmenstof afkomstig van niet-asbesthoudende organische en keramische remblokken de grootste neiging hebben om longcellen aan te tasten. Deze effecten zijn zelfs groter dan van roet uit de uitlaat van een dieselauto.
Koper
Uit het onderzoek blijkt verder dat met name het koper in dergelijke remblokken verantwoordelijk zijn voor de schade die PM2.5-deeltjes aanrichten aan longcellen.