Connect! was het verbindende thema van het Acoat Selected-congres van dit jaar. Divers was de wijze waarop de diverse sprekers daar invulling aan gaven. Een tekortkoming, of juist een sterk punt daarvan was dat de sprekers vaak niet de dagelijkse praktijk van het auto(schadeherstel)bedrijf in hun betoog meenamen. Uiteindelijk is die invulling aan de ondernemer zelf.

Die ondernemers weten zich uiteraard gesteund door het Acoat Selected-partnerprogramma van AkzoNobel. In de bijdrage van Mark van Ginneken namens AkzoNobel had dat connected zijn voornamelijk betrekking op de verbinding met de markt. Mark van Ginneken legde uit hoe de afdeling Research & Development er in de loop der jaren in is geslaagd om de procestijd van coating terug te brengen van 85 naar 28 minuten. Op de vraag van gastheer en manager strategic sales & services Gerhard Aalbers of dat in de toekomst nog veel sneller zou kunnen, moest Mark van Ginneken hem teleurstellen. “Terugbrengen tot acht minuten zal niet gaan, maar een paar minuten kunnen er mogelijk nog wel van af.” Het bevorderen van duurzaamheid is daarbij essentieel, onder meer door de introductie van de nieuwe luchtdrogende clearcoat Autoclear Aerodry, die nog kortere droogtijden realiseert. Dat dergelijke innovaties milieuvriendelijker zijn, is mooi meegenomen, maar niet het oogmerk van AkzoNobel. “Het heeft betrekking op een duurzamer bedrijfsvoering. AkzoNobel wil overleven en uw bedrijf wil overleven. Dat kan alleen dankzij een duurzame bedrijfsvoering”, zo stelde Mark van Ginneken.

Klantervaring

De verbinding met de klant was het uitgangspunt van het buitengewoon boeiende betoog van Steven Van Belleghem. “Zijn we in 2007 het tijdperk van de mobiel binnengegaan, in 2017 betraden we het tijdperk van artificial intelligence.” Met sprekende praktijkvoorbeelden illustreerde Van Belleghem hoe klanten steeds meer vertrouwd raken met services als Siri, Amazon Echo en Google Home. Geen getik meer op schermen of toetsenborden, we delen onze wensen met onze huisvriend en het wordt voor ons geregeld. Daarbij leggen bedrijven als Amazon en Coolblue de lat voor klanttevredenheid inmiddels zo hoog dat je er met gewoon goed presteren niet meer komt. Die veeleisende klant is de klant waar bedrijven rekening mee zullen moeten houden. Data wordt daarin leidend, data uit ons huis, onze mobiel en onze auto. Gevraagd hoe het auto(schadeherstel)bedrijf met data van zijn klanten om zou moeten gaan, zegt Van Belleghem: “Begin ermee die data te verzamelen en begin daar nu mee. Het duurt een paar jaar voordat je voldoende data hebt om er iets mee te kunnen aanvangen.” Is het een idee voor het auto(schadeherstel)bedrijf om die data te verkopen? Van Bellgehem denkt niet dat daar in eerste instantie het verdienmodel ligt. “Leer ervan. Kijk wat het gedrag is van je klanten, hoe je ze nog beter van dienst kunt zijn.” Zeker in het geval van schadeherstel is de klant ermee geholpen het hele proces zo makkelijk mogelijk te maken. In dat licht is de opkomst van schadeherstelapps als die van Deukweg.nl en Fixico wel te verklaren. Zijn dergelijke platforms dé oplossing voor de branche? “Zo lang als zij de klanttevredenheid bevorderen wel.”

Onderwijs en bedrijfsleven

Verbinding stond ook centraal in het overzicht van lector aan de HAN Automotive Research, Bram van Veenhuizen. Het is immers het doel van de HAN om onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar te brengen. Bram van Veenhuizen gaf er enkele mooie voorbeelden van, zoals een speciaal voor Schiphol ontworpen bagagetrekker op waterstof. Hij eindigde zijn bijdrage ook met de oproep aan eenieder die dat horen wilde om zich aan te sluiten bij de initiatieven die de HAN (mede) onderneemt.

Ruimtevaart

Astronaut André Kuipers was de afsluitende spreker. Hij illustreerde op de van hem bekende enthousiaste wijze hoe we als mensen connected zijn met de aarde, ons eigen ruimteschip. Dat we daar los van kunnen komen en dankzij experimenten in de ruimte het leven op aarde kunnen verbeteren laat onverlet dat we er nooit in zullen slagen op een andere planeet dan de aarde te overleven. “De wereldbevolking groeit met 200.000 mensen per dag. Die kunnen we niet allemaal naar Mars sturen”, aldus André Kuipers, waarmee hij de luchtfietserij van Elon Musk zijn SpaceX-project in een realistisch daglicht zette. Op de foto de sprekers van het Acoat Selected-congres 2018, van links naar rechts: Steven Van Belleghem, Mark van Ginneken, André Kuipers, Gerhard Aalbers en Bram van Veenhuizen.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties