Nederlandse automobilist weet weinig over zijn autoverzekering

Nederlandse autobezitters zijn slecht op de hoogte van de vergoedingen van hun autoverzekering. Zo tast men in het duister over de WA-verzekering die iedere Nederlander heeft en per wet verplicht is.

Een kwart van alle verzekerden weet niet dat ‘schade aan anderen’ altijd inbegrepen is. 59% van alle WA-verzekerden denkt juist ten onrechte dat hun verzekering méér dekt dan alleen schade aan anderen. 11% van alle WA-verzekerden weet überhaupt niet dat ze WA-verzekerd zijn.

Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van prijsvergelijker Pricewise onder 1000 respondenten.

Dat de gemiddelde auto snel in waarde daalt, beseffen Nederlanders misschien wel. Maar de meerderheid staat er niet bij stil dat die waardedaling ook gevolgen heeft voor de autoverzekering en bijbehorende premie. 59% van de Nederlandse autobezitters sluit één keer een autoverzekering af en kijkt daar nooit meer naar om. 91% denkt de ideale verzekering te hebben. Ze geven aan dat ze tevreden zijn met hun verzekering en geen zin hebben om zich erin te verdiepen. Directeur Hans de Kok: “De meeste autobezitters beseffen niet dat zij na een paar jaar oververzekerd raken en te veel premie betalen.”

Verzekering past niet meer

Uit eerder onderzoek van Pricewise en Motivaction onder geanonimiseerde kentekens bleek al dat bijna de helft van de autobezitters niet passend verzekerd is. Hans de Kok: “40% van alle Nederlanders is oververzekerd en onnodig duur uit.”

Verzekeraar onbekend bij 13%

11% van de ondervraagden die niet weet dat ze WA-verzekerd zijn, noemt in plaats daarvan aanvullende verzekeringen zoals een rechtsbijstand- of een schadeverzekering inzittenden. 13% van de ondervraagden weet zijn huidige verzekeraar niet te noemen. Geholpen zit het met de kennis over de dekkingen van de autoverzekeringen ruim voldoende. Ondervraagden kregen in het onderzoek eigenschappen voorgelegd die zij moesten toekennen aan de drie type verzekeringen (WA, WA en allrisk). Gemiddeld scoorden zij een 7,5.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *