Geen 79 maar 165 euro voor een nieuwe Clio-achteruitkijkspiegel: autofabrikanten Renault en PSA hebben jarenlang software gebruikt die met algoritmes de prijs van reserve­onderdelen bepaalde.

Daarbij draaide het om niet de objectieve maar de subjectieve waarde: wat denkt de klant dat het onderdeel mag kosten? Een en ander meldt De Standaard, op basis van documenten in bezit van de Franse nieuwssite Mediapart. Ook Nissan Europa, Jaguar-Land Rover en Chrysler zouden deze omzetverhogende digitale werkwijze hebben gehanteerd.

Partneo

De benutte software draagt de naam Partneo. Ze is ruim tien jaar geleden bedacht en ontwikkeld door de Fransman Laurent Boutboul. Renault zou het in 2006 aangeboden programma hebben toegepast sinds 2008, PSA enkele jaren later. Beide concerns ontkennen. Volgens het Vlaamse dagblad rekenden de beide Franse autobouwers al vóór de komst van Partneo prijzen die totaal niet in verhouding stonden tot de productiekosten. Na de implementatie van Partneo steeg dat bedrag verder door. Zo kostte een onderdeel van een koppelingspedaal voor de Renault Fluence vóór de evaluatie door Partneo 0,35 euro en erna 109,84 euro.

Gevoelsmatig

Ook sommige Dacia-onderdelen piekten opvallend in prijs. Een versnellingspedaal voor de eerste generatie Logan en Sandero ging van 13,69 naar 108,05 euro. Van honderden reserveonderdelen van Renault steeg de prijs minstens tweehonderd procent. Hetzelfde laken een pak bij Peugeot/Citroën vanaf het Partneo-tijdperk. Een verlengstuk van een oplader in de Saxo en Berlingo kostte na analyse door de software 1990 in plaats van 290 euro. Sensoren voor de C3 Picasso gingen van 17,35 naar 80,22 euro. Steeds was het uitgangspunt de vraag hoeveel euro de consument gevoelsmatig zou willen betalen voor het betreffende vervangingsonderdeel.

Onthullingen

Volgens de onderzoekers hebben de fabrikanten de afgelopen tien jaar hun klanten anderhalf miljard euro extra berekend. Overigens ging niet in álle gevallen de prijs omhoog: twintig procent van de onderdelen daalde na een Partneo-behandeling in prijs, tien procent bleef op hetzelfde peil. Nissan Europa zou dankzij Partneo gemiddeld 25 procent meer hebben gevraagd voor zijn reserveonderdelen, goed voor jaarlijks 56 miljoen euro aan extra inkomsten. PSA ontkent dat het de software ooit heeft toegepast. Renault zegt dat de genoemde prijstoenames van gemiddeld vijftien procent niet sporen met de eigen data. Partneo-bouwer Boutboul heeft volgens De Standaard juridische stappen ondernomen tegen beide Franse concerns: hij vermoedt dat ze prijsafspraken hebben gemaakt.  
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties