De Staat der Nederlanden is gedagvaard door de Stichting Accijnsclaim Pomphouders (SAP), waarin brancheorganisaties Beta, Bovag en Stichting De Grens Bereikt zijn verenigd. Namens pomphouders wordt geëist dat de accijnsverhoging op diesel en LPG van 1 januari 2014 onrechtmatig wordt verklaard.

De maatregel moet dan ongedaan worden gemaakt of er moet een regeling komen om de negatieve gevolgen te compenseren.

Als gevolg van het regeerakkoord tussen PvdA en VVD in het najaar van 2012 werden de accijnzen op diesel en LPG per 1 januari 2014 met respectievelijk 3 en 7 cent per liter verhoogd. Deze verhoging was nog exclusief BTW en exclusief automatische jaarlijkse indexatie. Door de accijnsverhoging werden de LPG en de diesel duurder dan in buurlanden. SAP heeft afgelopen jaar nauwkeurig de effecten van deze accijnsverhoging in kaart gebracht en daaruit blijkt dat pomphouders in de grensstreek sinds de accijnsverhoging tientallen procenten minder brandstof verkopen. De accijnsverhoging heeft dus geleid tot grote weglekeffecten.

Conform de begroting van de Staat had in 2014 de indexatie en de autonome accijnsverhoging 280 miljoen euro extra op moeten leveren. Uit onderzoek van bureau Panteia in opdracht van SAP blijkt echter dat er ter waarde van 17 miljoen euro vraaguitval is ontstaan en ter waarde van 246 miljoen euro een weglekeffect naar buurlanden. Onder aan de streep werd er in 2014 -rekening houdend met zuinigere voertuigen enerzijds, meer wegverkeer anderzijds en andere factoren- 102 miljoen euro meer aan diesel- en LPG-accijns opgehaald. Zonder de accijnsverhogingen was dat volgens Panteia 48 miljoen euro geweest. Feitelijk heeft de maatregel de schatkist dus slechts 54 miljoen euro extra opgeleverd en niet de beoogde 280 miljoen.

Tegenover die relatief kleine meeropbrengst staat het verlies van 677 banen bij pomphouders in de grensstreek en tenminste 12 (bekende) faillissementen. Tussen 1 juli 2013 en 31 december 2015 is 18 procent van de arbeidsplaatsen bij grenspompen verloren gegaan, terwijl de afname bij tankstations in de rest van Nederland 3 procent bedroeg.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06