bekeken: 963 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

Column Jos Veldhuisen: Normaal

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 14 juli 2020, 09:14

Leestijd: 2 minuten

Te pas en te onpas hoor je tegenwoordig mensen spreken over ‘het nieuwe normaal’. De kreet werd al ver voor de coronacrisis geïntroduceerd, met name om aan te geven dat onze samenleving, gedreven door de technologie, de digitalisering in het bijzonder, aan grote veranderingen onderhevig is. Als die veranderingen leiden tot een nieuw normaal, wat is dat dan precies?

Jos VeldhuisenEen grote verandering die zich in kleine stappen voltrekt, noemen we een evolutie. Een plotselinge grote verandering is meer een revolutie. Beide leiden tot nieuwe inzichten, tot innovaties, laten oude waarden verbleken en zorgen voor nieuwe normen en dus een nieuw normaal. Zo’n verandering kan heel bedreigend zijn, vooral voor hen die niet mee willen of kunnen. Als het goed is, leiden veranderingen tot actie, stimuleren ze tot het inspelen op nieuwe mogelijkheden. Ondernemers grijpen veranderingen aan om te groeien, om een nieuwe richting te kiezen, om het verdienmodel te vernieuwen.

Oud normaal

Zo bezien bestaat het nieuwe normaal helemaal niet, want er is geen oud normaal. Iedere verandering betekent een reset, om juist het oude te vergeten en fris aan iets nieuws te kunnen beginnen, de toekomst te omarmen. Ook corona leidt niet tot een nieuw normaal, maar leert ons om te gaan met abnormale tijden, die hopelijk op lange termijn niet voor herhaling vatbaar blijken te zijn.

We leren een hoop van zo’n crisis, onder meer dat niet iedereen die kan overleven. Als we terug zijn uit de overlevingsmodus en we onze stip op de horizon weer zien, kunnen we weer bouwen aan de toekomst van de branche. Het zal de voortschrijdende technologie, de door data gedreven digitalisering zijn, die ons daar zal brengen, of het nu gaat om de mogelijkheden tot het verder professionaliseren van productontwikkeling (inclusief nieuwe diensten), om het verbeteren van de relatie met de klant, of het sneller inspelen op veranderingen in de maatschappij. Als u dat het nieuwe normaal wil noemen, mag dat natuurlijk. Vergeet echter niet dat we gewoon onderdeel zijn van een moderne variant van de evolutie, waar Covid-19 een onverwachte stap in was. Pandemieën zijn geen nieuw, maar gelukkig wel een zeldzaam verschijnsel. Pak de draad weer op. Zet een streep door het abnormaal!

Omzet in aftermarket stabielHaal de diagnose-expert in je…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties