Na een jaar zit start-up Roadguard op bijna honderdduizend downloads en enkele duizenden pechhulpmeldingen. Dat zegt Jaap de Groot, medeoprichter van Roadguard, een app voor pechhulp, vandaag op BNR.

Jaap de Groot klaagt dus niet, al had hij er wel meer van verwacht. “Mensen hebben minder pech dan we vooraf hadden gedacht, maar met een paar duizend gebruikers  zijn we toch erg blij.” Het unieke aan de pechhulp Roadguard is dat je er alleen voor betaalt als je ook werkelijk pech hebt gehad, of zoals de pay-off luidt: ‘No pech, no pay’. Roadguard is een dochteronderneming van Centraal Beheer, maar wordt wel als apart bedrijf gerund. Wanneer de vergelijking met de ANWB wordt getrokken, oud en vertrouwd, zegt De Groot: “Anderhalf miljoen mensen in Nederland heeft niets geregeld wat betreft pechhulp. Daar is Roadguard een hele mooie oplossing voor. En als we die allemaal binnenhengelen, zijn we daar heel erg blij mee.”

Kritiek

Met name vanuit de Consumentenbond kwam er kritiek op Roadguard. Er zou geen vervangend vervoer geregeld worden en de tarieven waren aan de hoge kant. Die kritiek heeft Roadguard zich aangetrokken en per 1 september wordt vervangend vervoer wel aangeboden. Ook zijn de tarieven voor daadwerkelijke pechhulp verlaagd en wordt Europese dekking aangeboden. De Groot: “Maar vergeleken bij honderd euro voor een abonnement op pechhulp, die je in de meeste gevallen niet eens gebruikt, valt het nog wel mee.”

Uber

Roadguard werkt volgens het Uber-model, maar doet alleen zaken met monteurs die wettelijk op het ‘bovenliggende wegennet’ pechhulp mogen aanbieden. De Groot: “We begonnen met vijfhonderd monteurs, inmiddels zitten we op achthonderd. De gemiddelde aanrijtijd is een halfuur. In het buitenland zijn we afhankelijk van buitenlandse partijen. We kunnen wel garanderen dat je wordt geholpen, maar niet binnen welke tijd. Dat geldt overigens ook voor Route Mobiel of de ANWB.”

Roadguard zakelijk

Ook zakelijke rijders kunnen sinds kort gebruikmaken van Roadguard. Wanneer zij geregistreerd zijn, wordt het kenteken herkent al horende bij een bedrijf en wordt de factuur naar het bedrijf gestuurd. Er hoeft dan niet langs de weg te worden afgerekend.

Allsecur

Allianz is met Allsecur vrijwel tegelijkertijd met een vergelijkbare pechhulpdienst begonnen. De Groot reageert er niet zuur op. “Wij waren drie of vier maanden eerder live, maar volgens mij doen zij het goed. We hebben zelfs baat bij elkaar omdat we allebei aan Nederland uitleggen dat je geen abonnement nodig hebt voor je pechhulp. Het is vervolgens aan de gebruiker voor wie hij kiest.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
20 mei 2025
Marc Oudshoorn directeur ASN Groep
20 mei 2025
Xavier Chardon wordt ceo Citroën
20 mei 2025
Broekhuis neemt Jansen2Wielers Barneveld over
20 mei 2025
Euromaster ondersteunt Voedselbanken Nederland
20 mei 2025
Vijf nieuwe servicepunten KwikFit voor e-bikes
20 mei 2025
ARN: 98,8 procent van gewicht auto hergebruikt
Meest bekeken berichten
Recente reacties