De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa is in 2017 voor het eerst in tien jaar weer gestegen. Dat blijkt uit een analyse van Jato Dynamics.
Jato onderzocht 23 Europese markten. Uit dat onderzoek blijkt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in 2017 met 0,3 gram per kilometer is gestegen tot 118,1 gram per kilometer. Jato ziet dat de stijging in CO2-uitstoot overeenkomt met een afnemende vraag naar dieselauto’s in heel Europa. Diesels produceren nu eenmaal minder CO2 dan benzineauto’s. Ook de stijgende populariteit van suv’s draagt bij aan de stijgende CO2-emissies.Diesel vs. benzine
Data over 2017 laten zien dat nieuwe dieselauto’s uit 2017 gemiddeld 117,9 gram CO2 per kilometer uitstoten. Benzineauto’s zijn goed voor gemiddeld 123,4 gram CO2 per kilometer. Gemiddeld zijn die dieselauto’s goed voor 142 pk aan trekkracht. Benzineauto’s leveren gemiddeld maar 123 pk. Diesels blijven dan ook populair voor wie trekkracht en koppel het zwaarst wegen. Namens Jato concludeert Maarten Palthe dat de elektrificering van het wagenpark nog te weinig bijdraagt aan het beperken van de CO2-uitstoot. Ook zijn de effecten van de nieuwe testcyclus WLTP (die op 1 september de NEDC verving) voor 2017 verwaarloosbaar. Kortom? “De 95 gram voor 2021 is niet dichter binnen handbereik gekomen.”Marktaandeel
Door negatieve publiciteit over diesel en overheidsingrijpen die diesels weten, bijvoorbeeld uit stadscentra, is het aantal verkochte diesels in Europa in 2017 met 7,9 procent afgenomen tot 6,8 miljoen stuks. In 2017 betrof dan ook nog maar 43,8 procent van het aantal registraties een diesel. In 2011 was dat nog 54,9 procent. Niet eerder sinds 2003 was het marktaandeel van diesels zo laag. Toen maakte diesel slechts 43,4 procent van de markt uit.Toyota schoonst
Naar merk uitgesplitst blijkt Toyota gemiddeld voor nieuwe auto’s de laagste CO2-uitstoot te realiseren. Toyota is er bovendien in 2017 in geslaagd, geheel tegen de trend in, de CO2-uitstoot wél omlaag te brengen in vergelijking tot vorig jaar.