De toekomst van automobiliteit is elektrisch, hoe hoog de kosten daarvan ook zijn, economisch, maar ook in termen van CO2-uitstoot. Tot die conclusie komt Emissions Analytics (EA) op grond van Europese regelgeving die in de maak is of zelfs al is aangenomen.

Hoewel overheden nog niet zo ver gaan dat ze voertuigen in beslag nemen die een bepaalde leeftijdsgrens hebben overschreden, citeert EA wel de volgende passage uit de Green Deal uit juli 2023: “Een voertuig is economisch niet te repareren als de marktwaarde lager is dan de reparaties kosten die nodig zijn om het terug te brengen in een technische staat waarvoor goedkeuring is verleend in de lidstaat waar het voertuig geregistreerd stond voordat het werd gerepareerd.”

Sloopverplichting

EA vraagt zich af of dergelijke regelgeving er uiteindelijk toe zal leiden dat voertuigen daadwerkelijk verplicht worden gesloopt. Vervolgens berekent EA wat dat zou betekenen voor twaalf populaire auto’s in Europa. Een Citroën Picasso zou dan bijvoorbeeld al verplicht moeten worden gesloopt als bij een leeftijd van zeven jaar een nieuwe versnellingsbak moet worden gemonteerd en een Ford Focus bij acht jaar, net als de Renault Clio.

EA onthoudt zich van politieke stellingname, maar neemt wel de CO2-uitstoot onder de loep wanneer dergelijke maatregelen zouden worden gehandhaafd en stelt daarbij dat het in termen van CO2-uitstoot bijna altijd beter is een oude auto zo lang mogelijk op de weg te houden, in vergelijking tot het bouwen van een nieuwe batterij-elektrische auto. Daar komt bij dat oudere auto’s vaak minder kilometers rijden dan jonge auto’s en de winst van het slopen van oudere auto’s in termen van CO2-uitstoot afneemt.

Grid

Dan is er nog de kwestie van het toenemende aanbod wind- en zonne-energie. Die maakt dat er een toenemende behoefte is aan energie-opslag in batterijen, een dure oplossing, terwijl het beter zou zijn om te zorgen voor een groeiende vloot voertuigen die bi-directioneel kan laden, zodat energie gebalanceerd beschikbaar is. Voeg daarbij het streven naar level 5 autonoom rijden, ten behoeve van de verkeersveiligheid. Dit kan alleen worden bereikt als de oudere, niet-autonoom rijdende voertuigen zo snel mogelijk van de weg verdwijnen.

Om kort te gaan: op basis van regelgeving lijkt Europa besloten te hebben dat de batterij-elektrische auto het pleit moet winnen, wat het ook kost, terwijl andere oplossingen, zoals een volledig hybride auto, veel effectiever zijn in het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35