Als master detailer met 500.000 volgers op sociale media is Esmé Gelissen, oftewel Detailing Girl, een waar fenomeen. Om de auto’s van haar klanten tot in perfectie te detailen schroomt zij zelfs een tandenborstel of cocktailprikker niet. “Het blijft mooi om anderen te verbazen met wat ik kan.”
Onlangs werd Esmé Gelissen door een vrouw aangesproken als ‘Ah, jij bent dat Instagram-meisje’. “Feitelijk klopt dat, maar ik mag hopen dat ik meer ben dan dat. Ik vond het nogal neerbuigend. Door middel van Instagram heb ik mijn bedrijf en vak als master detailer op- en uitgebouwd, dat klopt. En geloof me, ook dat is een vak.” Vanuit het niets wist Esmé in ruim vier jaar tijd een succesvol bedrijf uit de grond te stampen dankzij sociale media. Wereldwijd heeft zij inmiddels één van de grootste sociale media-kanalen op haar vakgebied.
Niet komen aanwaaien
Lakcorrecties, het verwijderen van diepe krassen, orange peel en steenslag, het aanbrengen van een ceramische coating en zelfs leerreparaties. Esmé is volledig self made. Goed, de grootvader van de geboren Utrechtse had een eigen garagebedrijf, dus misschien heeft ze haar passie voor auto’s van hem. “Ik ben sowieso altijd al een automeisje geweest en nog steeds. Ik kan echt omgedraaid in de auto zitten als ik een dikke bak zie rijden”, vertelt ze. Esmé heeft naar eigen zeggen een groot netwerk van autoliefhebbers opgebouwd. Dankzij dit netwerk werkt zij aan auto’s als exclusieve Brabussen, Porsches en Rolls-Royces die een normale sterveling alleen uit de bladen en van posters kent. Nuchter als zij is, reageert Esmé: “Het succes is me niet komen aanwaaien, ik heb er hard voor moeten werken om te komen waar ik nu ben. Onlangs kwam er een jongeman naar me toe die vroeg waar de man is achter mijn succes. Hij bleef maar doorzagen over het feit dat er een man moest zijn die mijn bedrijf groot heeft gemaakt. Uiteindelijk droop hij gedesillusioneerd af toen bleek dat ik het écht in mijn eentje doe. Het blijft blijkbaar iets vreemds, een succesvolle vrouw in de mannenwereld, haha. Kijk, ik weet waar ik vandaan kom. Ik had hiervoor nagenoeg niks, werkte achter de bar en had een laag inkomen, een echte opleiding heb ik nooit gevolgd. Ik ben ik dit vak ingerold en ik merkte dat ik er aanleg voor had.”
Volgers verrassen
Haar volgers zijn met name autoliefhebbers en mede-detailers. En het moet gezegd worden, de filmpjes die Esmé post op haar kanalen zitten erg goed in elkaar. Niet te lang, lekker catchy, zeer afwisselend en bovendien informatief. Ze geeft haar volgers een fraai inkijkje in haar leven als master detailer door onder meer handige tips & tricks te delen. Esmé: “Instagram is voor mij hét kanaal voor nieuwe klanten. Ik heb nog nooit reclame gemaakt of iets aan publiciteit gedaan, al mijn klanten komen naar mij toe, ze weten mij te vinden via de sociale media. En de tips & tricks, ja, ik vind het oprecht leuk om mijn volgers te verrassen met de content. Een half miljoen volgers hebben vraagt veel van je, die moet je ook wel wat kunnen bieden. Sowieso post ik iedere dag content, maar afwisseling is erg belangrijk. Daar komt bij dat ik het superleuk vind om mijn kennis te delen. De meeste reacties zijn leuk, maar natuurlijk krijg ik ook minder leuke reacties binnen, dat hoort helaas bij sociale media. In het begin vond ik het vreselijk als mensen kritiek gaven, zeker op mijn uiterlijk met alle tatoeages die ik heb, maar tegenwoordig laat ik het lekker van me afglijden. Het is er maar het boeit me niet meer.”
90 uur in de week
Esmé schat in dat ze tussen de 20 en 50 offerte-aanvragen per week krijgt. “Het is simpelweg niet meer weg te werken en dus moet ik vaak ‘nee’ zeggen, dat klopt. Sowieso ben ik heel selectief in het kiezen van mijn klanten, die luxe heb ik verworven. Het klinkt misschien arrogant, maar zo bedoel ik het zeker niet. ‘Nee’ zeggen vind ik bovendien niet per se een verkeerd antwoord, vooral als het beter is voor jezelf. Ik sta voor mijn werk en ik lever een hoge kwaliteit af, als iemand mijn werk ziet dat nét niet goed is, dan zou ik dat heel erg vinden. Want zo ben ik niet. Ik doe iets goed of ik doe het niet. Tja, dan maar vaker ‘nee’ verkopen.”
‘Onlangs kwam er een jongeman naar me toe die vroeg waar de man is achter mijn succes’
In het begin pakte ze alles aan, maar die tijden zijn voorbij. “Een interieur en exterieur op één dag, dat doe ik niet meer, puur om mijzelf te beschermen. En nog maak ik mijn uren wel, hoor. Ik ben altijd een horecameisje geweest en als ik iets goed kan, is het werken met stress en onder veel tijdsdruk. Stel mij bloot aan een flinke portie stress en ik krijg het werk 100% gedaan, zo werkt dat gewoon bij mij. Gemiddeld werk ik 6 of 7 dagen per week en dan kom ik met gemak aan 80 tot 90 uur. Hiervan besteed ik 30 tot 40 uur aan sociale media.”
Dat is serieus veel hè? “Bedenk wel dat ik alles lees, maar ik beantwoord selectief. Ik krijg tussen de 150 en 200 berichten per dag binnen. Als mensen vragen hebben of ik krijg een bericht van een meid die mij als inspiratiebron ziet, natuurlijk reageer ik dan. Meiden die willen beginnen en tips vragen, dat moedig ik alleen maar aan. Sowieso ben ik voor veel meer vrouwen in de branche. Sinds een jaar ontlast mijn beste vriendin mij met de administratie en zo nu en dan doet ze een interieur. Maar… ik vind het lastig om werk uit handen te geven, ik ben nogal een control freak. Laat mij maar lekker zelf aan het werk gaan, dat geeft mij rust en overzicht.”
Geheim van de smid
“Het geheim van mijn filmpjes op de socials? Ik denk toch dat mensen het heel erg satisfying vinden om de verschillen te zien, het ervoor en het erna. Laatst werkte ik bijvoorbeeld aan een auto met heel veel orange peel, ik dacht zelfs dat het onmogelijk zou zijn om het te kunnen fixen. Je kunt maar doen wat een lak toelaat en die auto was echt heel slecht gespoten. Dat laat ik dan heel duidelijk zien aan mijn volgers en dan vervolgens ook het spiegelgladde eindresultaat. Daarom doe ik dit vak ook, het geeft mij elke keer weer een kick. Zeker als de klant dat ook denkt: ‘Hoe dan?’. Tja, dat is het geheim van de smid