Bovag meldt dat de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft aangekondigd dit najaar controles te gaan houden op de verkoop van voertuigverlichting. De controles zijn een gevolg van een onderzoek waaruit bleek dat er in Nederland xenon- en led-verlichting zonder E-merk voor voertuigen wordt verkocht.

Alle lampen aan de buitenkant van een voertuig moeten over een E-merk beschikken. De fabrikant van de lamp moet aangeven waarvoor de lampen bedoeld zijn en is verantwoordelijk voor het aanvragen van een E-merk. Het produceren van lampen zonder E-merk door fabrikanten is alleen toegestaan als deze lampen zijn bedoeld voor specifieke doeleinden, bijvoorbeeld voor op een racecircuit. Verkopers mogen geen voertuigverlichting zonder E-merk verkopen als deze is bedoeld voor voertuigen op de openbare weg.

Handhaving

Automobilisten zijn verantwoordelijk voor het gebruik van goedgekeurde lampen in hun voertuig en kunnen beboet worden wanneer zij geen goedgekeurde lampen gebruiken. Het ILT gaat tevens controleren en handhaven bij verkopers. Dat kunnen garages zijn, maar mogelijk ook grossiers, kortom: elk verkooppunt waar dergelijke verlichting te koop wordt aangeboden.

E-merk

Het ILT-onderzoek richtte zich op de verkoop van voertuigverlichting en specifiek op autolampen met een halogeenvoet (koplamp) of een bajonetvoet (bijvoorbeeld knipperlicht). Het E-merk moet door de fabrikant worden aangevraagd en wordt in Nederland door de RDW verleend. Om een E-merk te krijgen keurt de RDW de lamp bijvoorbeeld op de lichtintensiteit. Ook voert de RDW tests uit op het gebied van kortsluiting, levensduur en overbelasting. Als de lamp deze tests goed doorstaat volgt een E-merk en is gebruik op de openbare weg toegestaan. Ook draagt het E-merk bij aan eerlijke concurrentie, omdat alle fabrikanten aan dezelfde technische eisen moeten voldoen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties