Binnen de Europese Unie zijn er nog altijd 10 landen waar gemiddeld nog niet één laadpaal beschikbaar is voor elke 100 kilometer weg. Nederland voert de ranglijst van laadpaaldichtheid aan met 47,5 laadpalen per 100 kilometer.

Dat blijkt uit nieuwe gegevens van de Europese koepelorganisatie van autofabrikanten Acea. 18 lidstaten hebben minder dan 5 oplaadpunten per 100 kilometer weg. Slechts vier landen hebben er meer dan 10: Nederland (47,5), Luxemburg (34,5), Duitsland (19,5) en Portugal (14,9).

Klimaatdoelstelling

Deze praktijk conflicteert met de ambitie van de Europese Commissie dat in 2030 de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s 55 procent lager moet zijn dan in 2021. Willen autofabrikanten deze doelstelling halen, dan zullen ze de komende jaren miljoenen elektrisch oplaadbare auto’s op de markt moeten brengen. “Consumenten zullen niet in staat zijn om over te stappen op emissievrije voertuigen als er niet genoeg oplaadpunten zijn langs de weg”, waarschuwt Acea-directeur-generaal Eric-Mark Huitema.

Het is de zoveelste keer dat Acea de noodklok luidt over het tekort aan laadpunten in de EU. Wanneer de Europese Commissie geen bindende doelen stelt aan lidstaten om hun laadinfrastructuur op orde te brengen komt er van de klimaatdoelstelling van 55 procent minder CO2-uitstoot in 2030 niets terecht.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
19 mei 2025
Aantal laadpunten gestegen, stagnatie dreigt
19 mei 2025
Vrouwen aan het stuur
19 mei 2025
Requal Equipment
16 mei 2025
Kwart jongeren kiest autoverzekering via vergelijkingssite
16 mei 2025
Nu nog een hobby
15 mei 2025
Minder onderhoudsmomenten, hogere kosten
Meest bekeken berichten
Recente reacties