Binnen de Europese Unie zijn er nog altijd 10 landen waar gemiddeld nog niet één laadpaal beschikbaar is voor elke 100 kilometer weg. Nederland voert de ranglijst van laadpaaldichtheid aan met 47,5 laadpalen per 100 kilometer.

Dat blijkt uit nieuwe gegevens van de Europese koepelorganisatie van autofabrikanten Acea. 18 lidstaten hebben minder dan 5 oplaadpunten per 100 kilometer weg. Slechts vier landen hebben er meer dan 10: Nederland (47,5), Luxemburg (34,5), Duitsland (19,5) en Portugal (14,9).

Klimaatdoelstelling

Deze praktijk conflicteert met de ambitie van de Europese Commissie dat in 2030 de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s 55 procent lager moet zijn dan in 2021. Willen autofabrikanten deze doelstelling halen, dan zullen ze de komende jaren miljoenen elektrisch oplaadbare auto’s op de markt moeten brengen. “Consumenten zullen niet in staat zijn om over te stappen op emissievrije voertuigen als er niet genoeg oplaadpunten zijn langs de weg”, waarschuwt Acea-directeur-generaal Eric-Mark Huitema.

Het is de zoveelste keer dat Acea de noodklok luidt over het tekort aan laadpunten in de EU. Wanneer de Europese Commissie geen bindende doelen stelt aan lidstaten om hun laadinfrastructuur op orde te brengen komt er van de klimaatdoelstelling van 55 procent minder CO2-uitstoot in 2030 niets terecht.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties