De Vereniging Elektrische Rijders (VER) heeft Jos van den Bergh benoemd als coördinator public relations en communicatie. Met zijn brede marketing- en pr-ervaring in de Nederlandse autobranche moet hij de VER als organisatie en autoriteit laten groeien.
Jos van den Bergh werkte onder meer als pr-manager bij Peugeot Nederland en vanaf 2008 als marketingcommunicatiemanager bij Renault Nederland, later ook in Benelux-verband. Medio 2019 maakte Van den Bergh de overstap naar de reclamebureauwereld, maar bleef daar werkzaam op automotive accounts. In deze periode werkte Van den Bergh onder andere voor MG Motor, Honda, Volkswagen-groep en Citroën. Begin 2024 vertrok Jos van den Bergh naar XPENG Europe, waar hij de lancering van het Chinese EV-merk in landen als Duitsland, Frankrijk, UK en Italië begeleidde.
Groei
Marina van Helvoort, directeur van de VER, is blij met de uitbreiding van het team. “Hoewel auto’s die vanaf 2030 geregistreerd worden emissievrij moeten zijn, is er nog veel werk te doen om alle consumenten ervan te overtuigen dat elektrisch rijden nu al de betere keuze is. Daarnaast is het nodig dat de overheid een langetermijnbeleid voor elektrische auto’s gaat ontwikkelen, zodat mensen met vertrouwen de overstap kunnen maken. Onze pr- en communicatieactiviteiten, evenementen, lobby en het contact met de auto-importeurs leveren een stevige bijdrage aan de verdere acceptatie van elektrisch rijden. Daarbij groeit de VER nu snel en willen wij elektrisch rijden nog beter op de agenda zetten. Met de komst van Jos van den Bergh trekken we opnieuw een ervaren professional aan die de VER hierbij kan ondersteunen.”
Kansen
Vanuit zijn achtergrond ziet Jos van den Bergh veel kansen voor de VER. “Samen met onze leden en de auto-importeurs zijn we in staat om condities voor elektrisch rijden gezamenlijk verder te verbeteren en potentiële EV-rijders, media en overheden te voorzien van de juiste informatie. De auto-industrie levert inmiddels fantastische smart EV’s, vaak met een knap staaltje design, maar wat nodig blijft om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen is het creëren van de juiste beeldvorming bij consument, media en politiek. Ik kijk ernaar uit dat samen met het VER-team op te pakken en geloof dat PR, content en communicatie daarin cruciaal zijn.”