Op donderdag 9 november gaf Opel-topman Michael Lohscheller een persconferentie, die live via een online stream was te volgen. Hierin maakte Opel de plannen bekend voor een toekomst die de autofabrikant bijna niet meer gegund was.
Opel-topman Michael Lohscheller (foto) begon de spraakmakende persconferentie van Opel-Vauxhall en PSA met goed nieuws. “Er worden geen verdere productielocaties gesloten. Gedwongen ontslagen willen we voorkomen door vervroegd pensioen en waar mogelijk door een 35-urige werkweek door te voeren. Het break even-punt van Opel moet daardoor bij 800.000 auto’s komen te liggen. De efficiency zal dus omhoog moeten, waarbij de loonkosten omlaag gaan.” Lohscheller wilde niet zeggen waar dat break even-punt nu ligt. Insiders stellen dat dit rond de 2 miljoen stuks ligt.Realistisch
“Opel was een geldverbrandingsmachine geworden. De afgelopen twintig jaar is er 20 miljard euro verdampt. Er zijn fabrieken gesloten, meer dan 30.000 jobs verloren gegaan en dat heeft allemaal niet geleid tot een profitabeler Opel-Vauxhall. Status quo is geen optie. Veranderen is een must”, stelde PSA-topman Carlos Tavares. “Het is nu zaak aan het Opel-management om de uitdagingen die er liggen, het zeer realistische plan dat er vanaf vandaag ligt, om te zetten in de praktijk.” De belangrijkste punten uit het reddingsplan voor Opel:- Opel moet in 2020 weer profitabel zijn.
- Een lager break even-punt van 800.000 auto’s.
- Inzetten op meer elektrische (inclusief hybride) modellen. In 2024 zullen alle modellen een elektrische variant hebben.
- De loonkostenratio in relatie tot de omzet moet naar beneden, van 5,6 naar 4,7 procent in 2020. Het aantal divisiedirecteuren gaat van twintig naar tien. De Opel-board zal van negen naar zes personen gaan.
- De totale productiekosten per auto moeten met 700 euro dalen.
- Opel gaat global. Twintig nieuwe landen, voornamelijk buiten Europa, worden toegevoegd aan de verkoopregio’s.
- De bestelwagenafzet moet met 25 procent omhoog.
- Het R&D centre in Rüsselsheim wordt het wereldwijde competence centre voor PSA. Hier wordt onder andere gekeken naar de brandstofcel.
- 40 procent van de verkopen in 2020 zal uit suv’s bestaan.