De Tweede Kamer heeft op 14 november op initiatief van VVD en CDA een motie aangenomen waarin gevraagd wordt om een toetsing van de gevolgen van de invoering van de WLTP-testcyclus voor de bpm-opbrengst.

Volgens RAI Vereniging en Bovag heeft de invoering van de nieuwe testcyclus geleid tot hogere bpm-opbrengsten, omdat de nieuwe testcyclus vaak hogere CO2-waarden laat zien dan de oude NEDC-testcyclus. Staatssecretaris Snel heeft altijd gezegd dat de invoering van de nieuwe testcyclus geen invloed zou hebben op de totale bpm-opbrengsten. De stijging in de opbrengsten zou vooral komen doordat Nederlanders grotere en dus meer vervuilende auto’s zijn gaan rijden. Snel baseert zich daarbij op een onderzoek van TNO.

Twistappel

Bovag en RAI Vereniging betwisten dat en stellen dat er al zo’n 600 miljoen euro extra aan bpm-opbrengsten in de staatskas zijn gevloeid. De brancheorganisaties beroepen zich daarbij op een onderzoek van KPMG. Een onafhankelijk onderzoek moet nu uitmaken wie gelijk heeft. Het onderzoek moet voor de zomer van 2020 afgerond zijn.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 juli 2025
Rijhulpsystemen Mercedes leren van dagelijks verkeer
16 juli 2025
Zorgen over End-of-Life Vehicle Regulation
16 juli 2025
Autotaalglas Heerenveen overgenomen door oud-medewerker
16 juli 2025
Bandenfabrieken Continental gecertificeerd duurzaam
16 juli 2025
SERMI al geregeld?
15 juli 2025
VER kennispartner van EV Experience
Meest bekeken berichten
Recente reacties