Met ingang van 1 juli is het bij autoschades die zijn veroorzaakt door derden mogelijk de kosten voor herstel te verhalen op de eigen verzekering, de zogenoemde directe schadeafhandeling. Het blijft daarnaast mogelijk om een schade bij de verzekeraar van de tegenpartij te verhalen.

Voor schadeherstelbedrijven kan de invoering van directe schadeafhandeling van invloed zijn op de vergoeding die zij voor hun werk krijgen, naast andere voorwaarden waar zij aan moeten voldoen.

Positief

Begin 2021 bereidde brancheorganisatie Focwa zijn leden al voor op de komst van de directe schadeafhandeling in de vorm van een webinar waarbij de voors en tegens ter sprake kwamen. Hoewel het een product van verzekeraars betreft waar de schadebranche zelf geen invloed op heeft gehad, bleek dat de meeste Focwa-leden er positief tegenover stonden. Wel hadden zij vragen bij de uitvoering ervan, onder meer met betrekking tot vervangend vervoer, stallingskosten, vergoedingen van expertisekosten en de rol van de dealer in dit proces.

Sturing

“Die vragen zijn er nog steeds”, zegt directeur Femke Teeling van Focwa. “De operationele uitvoering van de directe schadeafhandeling begint nu pas vorm te krijgen. We verwachten wel dat de sturing zal toenemen doordat verzekeraars nu verhaalschades binnen hun eigen netwerk kunnen uitzetten en daaraan bepaalde voorwaarden kunnen verbinden. Dat kan impact hebben voor onze leden die niet in de gestuurde schadestroom zitten, maar wel WA-schades herstellen.”

“De boodschap die wij aan onze leden meegeven is dan ook: zorg voor een binding met je klanten. En zorg dat je altijd weet van wie je straks de opdracht krijgt en welke condities daaraan vastzitten. Dat zal in het begin lang niet altijd duidelijk zijn, dus daar moeten schadeherstellers wel scherp op zijn.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties