Langzaam maar zeker vervangt het eigen merk Napa de door Alliance Automotive Group Benelux gevoerde huismerken Coldax, Profparts en Vector. Samen met een groep Precisium-grossiers en enkele toeleveranciers kreeg Aftersales Magazine inzage in de wereld die Napa heet.
Vanuit Nederlands perspectief is Napa relatief nieuw, met de eerste productlanceringen op onze markt in maart vorig jaar. Het contrast met thuismarkt Amerika kan bijna niet groter zijn. Toen bijna honderd jaar geleden een club onafhankelijke automaterialengrossiers in Detroit samenkwam om de National Automotive Parts Association, kortweg Napa, te formeren konden ze nog niet bevroeden dat het zou uitgroeien tot een merk met wereldwijde exposure.


Genuine Parts Company, tegenwoordig eigenaar van het Napa-franchisenetwerk en -label, is zelf slechts een paar jaar jonger dan Napa. Overigens: de automotive tak omvat ‘slechts’ tweederde van de GPC-omzet, de rest komt voor rekening van de industrietak (stand 2021). Afgelopen jaar wist GPC blijkens de jaarcijfers bijna 19 miljard euro omzet te noteren, veertien procent meer dan het jaar ervoor.
Op de thuismarkt in de VS telt het 52 distributiecentra en bijna 5900 Napa Auto Parts filialen waarvan bijna eenvijfde eigendom is van het hoofdkantoor en de rest in handen is van franchisenemers. Dan hebben we het nog niet over Canada, Mexico of zelfs Australië. Sinds 2017 is het Europese Alliance Automotive Group ook in handen van GPC, waarmee het direct een prominente aftersalespositie verwierf op Europese markten zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.
Groeistrategie
De Benelux hoort daar sinds 2019 ook bij, dankzij de overname van toenmalig AutoBinck-dochter PartsPoint Group. “Een spannend moment”, erkent Cor Baltus, de huidige ceo van Alliance Automotive Group Benelux. “Al snel werd me duidelijk hoe GPC en Alliance in de wedstrijd staan en wat de ambities zijn. Ik ben er niet het type naar om op de tent te passen en dat bleek precies aan te sluiten bij de nieuwe bedrijfscultuur. Ik voel me als een vis in het water en we zijn achter de schermen met een hoop ontwikkelingen bezig binnen onze groeistrategie waarover ik nog niet te veel kan uitweiden.”

Logistieke efficiency is één van de hoofdlijnen waarop Baltus al flinke stappen heeft gezet en die ook in de nabije toekomst nog verder gezet zullen worden. Uitbreiding van het distributiecentrum in Ede staat bijvoorbeeld op de rol voor komend jaar om de stijgende volumes te kunnen blijven bijbenen. Een andere hoofdlijn in de strategie betreft digitalisering en data. Intern, om het product optimaal bij de klant te krijgen, maar ook op het vlak van technische data en de data die connected cars produceren.
Toegang tot data
Baltus is immers naast zijn functie als ceo ook voorzitter van Figiefa, de Europese koepelorganisatie voor de onafhankelijke distributeurs van automotive vervangingsdelen. Een rol die hem dicht bij het vuur brengt als het gaat om de laatste ontwikkelingen rondom dergelijke datastromen. “Het is van groot belang dat de onafhankelijke aftermarket toegang krijgt en houdt tot de technische data vanuit de autofabrikanten, maar ook tot de datastromen die de auto zelf genereert. Dat is absoluut niet vanzelfsprekend in een tijd waarin autofabrikanten steeds meer investeren in directe relaties met eindklanten. Als onafhankelijke aftermarket willen wij ook toegang tot de real-time meldingen vanuit het voertuig.”
De vijf jaar geleden ingezette expansie richting Europa is mede daarom strategisch van groot belang voor GPC. Los van voor de hand liggende schaalgroottevoordelen en inkoopkracht wil GPC-topman Paul Donahue wederzijds ‘best practices’ uitwisselen om zo het gehele bedrijf naar een hoger plan te tillen. Dat de autowereld in die afgelopen jaren sterk veranderd is, met meer focus op elektrificatie en geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), versterkt het belang daarvan alleen maar meer.
‘Napa biedt een mogelijkheid om je te onderscheiden met een exclusief onderdelenmerk’
Tijdens de meerdaagse Napa Expo in het Venetian Hotel in Las Vegas staan de nodige seminars op het programma en ook daar is het delen van ‘best practices’ de rode draad. Bijvoorbeeld door de franchisenemers van de daar gevoerde werkplaatsformule Napa (die hier niet actief is). Een ander goed voorbeeld is het in Nederland ontwikkelde werkplaatsconcept voor elektrische auto’s, genaamd NexDrive. Opvallend dat zoiets vooralsnog ontbreekt in het thuisland van Tesla, het merk dat elektrisch rijden voor de massa op de kaart zette.


NexDrive
Nu NexDrive zich in Nederland bewezen heeft en inmiddels ook in België en Duitsland is gelanceerd, kan de VS niet achterblijven. “Of andere regio’s binnen het GPC-netwerk”, lacht manager marketing Arjan Huesken, doelend op de expansie naar het merendeel van de AAG-markten in Europa. De formule NexDrive is ontwikkeld binnen zijn team, waarbij internationale expansie vanaf het eerste moment in de achterhoofden meespeelde. “Vanuit GPC kregen we alle ruimte hiervoor. Nu het zich bewezen heeft, gaan ze in de VS niet opnieuw het wiel uitvinden. In Canada draait het al sinds april. GPC kiest er juist voor het te omarmen en waar nodig te optimaliseren voor de lokale markt. Het belang van een netwerk zoals NexDrive moet je niet onderschatten, zeker omdat er steeds meer elektrische merken op de markt komen, die zelf niet beschikken over een aftersalesnetwerk. Wij kunnen die rol prima vervullen.”
Rode draad is het delen van ‘best practices’
Bij het wederzijds uitwisselen en omarmen van elkaars ‘best practices’ moeten lokale marktverschillen immers nadrukkelijk worden meegewogen. Het in 2019 al in het Verenigd Koninkrijk gelanceerde onderdelenlabel Napa is daarvan een goed voorbeeld. Op de thuismarkt omvat het programma inmiddels 650.000 artikelnummers en is het niet alleen bekend binnen de sector maar ook bij eindconsumenten. Beide doelgroepen kunnen er terecht in de Napa Auto Parts Stores: de consumentenfocus blijkt al uit de in de winkel prominent zichtbare prijzen.

Onderdelenmerk
In ons land ligt de focus op business-to-business en is Napa geen franchiseformule, er zijn ook geen Napa Stores. Bij de eerste lancering vorig jaar maart werd al duidelijk dat het onderdelenmerk Napa de private labels Coldax, Profparts en Vector zou gaan vervangen. In Vegas kregen de aanwezige onafhankelijke wederverkopers zoals die in het Precisium-netwerk zijn verenigd, inzage in de plannen voor de komende jaren. Zowel het aantal productgroepen als het aantal artikelnummers krijgt in ons land de komende jaren een ware impuls en daar begint Alliance direct mee. Zo zijn er dit jaar remschijven, stuurdelen, smeermiddelen, koel- en remvloeistoffen en lampen opgenomen in het leveringsgamma van Napa.
Fred Kamphuis (Alliance Automotive Trading, het ‘handelshuis’ waar de Precisium-grossiers inkopen, red.) benadrukt dat Napa niet zomaar een private label is. “Alle producten die onder het label beschikbaar zijn of komen, zijn van een kwaliteit gelijkwaardig aan eerste montage. Sterker nog: ze worden gemaakt door dezelfde producenten.”

Andere doelgroepen
Dat roept de vraag op of er enige kannibalisatie verwacht wordt dankzij Napa ten opzichte van die tevens gevoerde A-merken. “Het zijn andere doelgroepen, die uitstekend naast elkaar kunnen bestaan”, aldus Kamphuis. “Ons nationale wagenpark veroudert gestaag, een proces dat al jaren aan de gang is. Er komt een moment in het leven van een auto dat eigenaren andere, meer prijsbewuste keuzes maken. Napa is dan een prachtig antwoord en de doelgroep wordt alleen maar groter.”
Voor de duidelijkheid: het zijn niet alleen de Precisium-grossiers die het uitbreidende Napa-merk voeren, ook de eigen vestigingen van Alliance Automotive Group Benelux voeren het. Dat netwerk, tegenwoordig opererend onder het label PartsPoint omvat de voormalige grossiers zoals Brezan, Staadegaard, TC en Dabeko (en binnenkort Ferwerda).

Voor het eigen grossiersnetwerk is het omarmen van het eigen Napa-label een logische keuze, voor de onafhankelijke Precisium-grossiers wellicht minder. “Het biedt onze Precisium-partners een extra manier om zich te onderscheiden van de concurrentie met een exclusief merk.” Het merk is weliswaar op onze markt nog relatief onbekend, de kwaliteit van de producten moet de markt snel kunnen overtuigen, denkt Kamphuis: “Zodra de monteur de ervaring heeft dat het past en dat diens klant tevreden is dan is het vertrouwen er om ook andere producten te gaan proberen. De kwaliteit is er en de monteurs zien dat direct zodra ze de doos openmaken.”
Tesla-skateboard
Tijdens de Napa Expo in Vegas krijgen de Precisium-grossiers uitgebreid de kans om de Napa-producten op de beursvloer te bekijken en aan de tand voelen. Eén van de direct opvallende displays is een zogenoemd Tesla-skateboard: de aandrijflijn inclusief het accupakket en de van wielen voorziene voor- en achteras. Napa gebruikt het om te benadrukken wat er allemaal voor elektrische auto’s in het huidige programma zit aan productgroepen en artikelnummers.
Behalve het bezoek aan de beursvloer en de bijbehorende seminars staat ook een excursie gepland naar een daadwerkelijke Napa Store elders in Vegas. Verschillen en overeenkomsten tussen beide markten komen er duidelijk samen. Het sluit aan bij de rode draad van het delen van elkaars ‘best practices’. Iets wat de Precisium-grossiers onderling – zonder dat er actief op gestuurd werd – ook oppakken. Verschillende afspraken worden in Vegas ingepland om elkaars bedrijven te bezoeken en al doende te leren van elkaars werkwijze en ervaringen.
“Een bezoek aan Vegas en de Napa Expo stond al langer gepland maar corona heeft dat in de weg gezeten”, aldus Baltus. “Inhoudelijk is de VS voor ons niet echt een gidsland, we lopen in Europa op verschillende fronten ver voor. Toch is zo’n bezoek waardevol: het laat onze Precisium-partners zien hoe omvangrijk de Napa-wereld is en hoe we daar in Europa van gaan profiteren. Dat bovendien de relaties onderling gesmeed en bestendigd worden, is een prachtig neveneffect.”
