Gedreven door de angst dat een groeiend contingent EV’s in het wagenpark minder onderhoud en dus minder onderdelenomzet en -marge op zullen leveren, zoeken OEM’s, dealers, universele autobedrijven en hun leveranciers naar aanvullende producten en diensten om het verdienmodel van de aftersales hoog te houden. Banden staan daarbij hoog op ieders lijstje.

In ons land werden vorig jaar ongeveer 10 miljoen personen- en bestelautobanden verkocht en gemonteerd. Dat volume neemt overigens minder hard toe dan de groei van het wagenpark. Dat zal deels te maken hebben met de verschuiving naar all season-banden, maar anderzijds ook door een particuliere consument die wat wil besparen door langer door te rijden, totdat een bandenvervanging echt noodzakelijk wordt. Aan de andere kant neemt het gemiddelde kilometrage weer iets toe. Daarnaast zijn veel EV-rijders grote bandenklanten omdat zij nog moeten wennen aan de tractie van hun elektrische bolides.

Voor de werkplaatsen is de band een steeds belangrijker product. Grotere maten zorgen voor een groter omzetaandeel en het uitlijnen is veelal uitgebreid met ADAS-kalibratie. Dat de equipmentsecor in ons land de investeringen in bandenservice-apparatuur heeft zien toenemen is dus niet verwonderlijk. Volgens WESP-data, gebaseerd op 50.000 onderhoudsfacturen bij universele autobedrijven voor EV’s en 100.000 facturen voor onderhoud aan hybrides, hebben banden een groter aandeel in die facturen dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. Logisch, want de olie-omzet valt nagenoeg weg en EV-banden hebben vaak een hoger prijskaartje.

Ook al blijkt uit deze data dat de gemiddelde werkplaatsfactuur bij een EV bijna even hoog is als die voor een werkplaatsklant met een verbrandingsmotor, de verschuiving is duidelijk. Op de factuur zijn banden nadrukkelijk aanwezig (zie de statistiek), maar omdat banden vaak minder marge hebben dan de overige onderdelen ziet WESP een eventuele druk op de marges als een potentiële dreiging voor het verdienmodel van de aftersales.

Internationaal

In de gehele aftermarket staan banden onder het vergrootglas. Gaël Escribe, de ceo van de international trading group (ITG) Nexus Automotive International, hield recentelijk tijdens een persconferentie zijn leden voor dat een bandenklant structureel ook een onderdelenklant is. Andersom is dat niet zo, nog niet in ieder geval. Deze ITG, waar in ons land de onafhankelijke grossiers van Nexus Auto NL (voorheen AllParts Nederland) bij zijn aangesloten, heeft medio april een bandenstrategie bekendgemaakt. Zo heeft Nexus met het Duitse Continental, en de Chinese bandenfabrikanten LingLong en ZG een wereldwijde samenwerking afgesproken. Hoe dat in Nederland uitgewerkt gaat worden, is nog niet bekend.

In ons land zijn de onderdelendistributeurs LKQ en Alliance Automotive Group Benelux alweer enige tijd actief met hun bandenconcepten voor het universele autobedrijf, respectievelijk GRIP en Tyres-On. Deze marktpartijen weten als geen ander dat banden en onderdelen een mooie combinatie vormen, niet in de laatste plaats bij een apk (de banden kunnen een afkeur opleveren), al dan niet in combinatie met een onderhoudsbeurt.
Uit de data van WESP blijkt dat universele autobedrijven de afgelopen jaren hun gemiddelde omzetvolume aan banden van minder dan 500 naar ruim 800 stuks per jaar hebben zien toenemen. Dat is onder andere te danken aan de aandacht die de onderdelendistributeurs aan hun bandenprogramma’s geven, niet alleen in ons land overigens. De Zweedse onderdelendistributeur Meko, actief in Scandinavië en sinds enige tijd ook in Oost-Europa, maakte onlangs bekend zich actiever op te gaan stellen bij de verkoop en distributie van banden voor personenauto’s. Zij tekenden een overeenkomst met Goodyear, waarbij hun gezamenlijke inspanningen op termijn tot een jaarvolume van 1 miljoen banden moeten gaan leiden. Meko (dat voor ruim dertig procent in handen is van LKQ) is met name de Scandinavische ruggengraat voor het universele autobedrijf in de betreffende landen.

Bandenspecialist

Eén van de concurrenten op hun thuismarkt is de dealerholding Hedin, die als groep al enige tijd een eigen banden- en wielendistributeur in huis heeft. Tijdens een recente bijeenkomst van het Britse adviesbureau ICDP in Amsterdam hielden de analisten hun Europese aanwezigen – veelal verbonden aan dealer en importeur – voor, dat dealers in Europa de potentie van de bandenafzet niet voldoende omarmen. Kortom: iedere werkplaats heeft tegenwoordig een bandenaanbod op zijn aftersales-menukaart staan. Alleen hoor je de bandenspecialist in deze wat minder. Die weet al dat banden voor zijn verdienmodel cruciaal zijn, maar wordt nu geconfronteerd met vele anderen die van zijn business willen snoepen.

Aandeel EV
Met de doorgaans wat hogere slijtage zijn EV’s een interessante doelgroep voor bandenbedrijven. De aanwas van EV’s in het Nederlandse wagenpark lijkt te vertragen, maar dat ligt niet aan het aandeel in de nieuwverkoop van personenauto’s over de eerste vier maanden van 2025, dat met 35,0 procent ruim boven de 30,1 procent in 2024 ligt. Ook hybrides doen het in 2025 met een aandeel van 47,3 procent beter dan vorig jaar (43,2 procent). Nadelig voor het EV-aandeel in het wagenpark is dat veel batterij-elektrische auto’s die uit de leasesector afkomstig zijn via de export een (mede door ons gesubsidieerd) nieuw autoleven beginnen. Dat is niet alleen jammer voor de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark, maar zeker ook voor de bandenretailers in ons land, want die geëxporteerde EV’s staan zelden op een nieuwe set banden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
19 juni 2025
‘Duurzaamheid uitstellen is geen optie’
19 juni 2025
VinFast gaat samenwerken met dealergroepen
19 juni 2025
Banden steeds belangrijker
18 juni 2025
Altac distributiepartner Riwax Benelux
18 juni 2025
Waarschuwingssignalen EV moeilijk te lokaliseren
18 juni 2025
James sluit samenwerking met Autoflex
Meest bekeken berichten
Recente reacties