ADAS is ongetwijfeld een groeisegment. Zowel ten aanzien van in nieuwe auto’s geïntgreerde systemen als voor de werkplaatsen die deze systemen moeten kalibreren. Het ene systeem is echter het andere niet en ook de noodzaak wat betreft de nauwkeurigheid is verschillend.
De tweedeling die ik hanteer maakt een onderscheid tussen systemen voor het kalibreren van korte-afstandsystemen en die voor lange-afstandsystemen. De eerste gebruiken vooral camera-techniek, de tweede lidar/radar. Camerasystemen zijn in de meeste gevallen bedoeld voor het reageren op onveilige verkeerssituaties bij lage snelheden en dus is de tolerantie (foutmarge) voor het kalibreren groter. Hier volstaat vaak een vrij eenvoudig en minder nauwkeurig ADAS-systeem. De afstelborden van deze basissystemen maken meestal gebruik van lasertechniek waarmee je het target (afstelbord) haaks op de carrosserie positioneert. Ook worden hiervoor systemen gebruikt waarbij je targets aan de wielen kunt hangen om zo bij benadering de rijlijn te bepalen. Uitslingeren van de targets (velgcompensatie) en/of een nauwkeurige uitlijning is hier minder van belang.