Hoe de aftersales ook zal veranderen, banden en bandenservices, inclusief ADAS-kalibratie, blijven een constante factor binnen de werkplaatsactiviteiten. Toch krijgen autobedrijven, autoserviceketens en bandenspecialisten de business niet op een presenteerblaadje aangeboden. De complexiteit van het aanbod is groot. Een tevreden bandenklant is dan ook het resultaat van een gedegen bandenadvies.
Door de toenemende maatschappelijke druk ten aanzien van het leefmilieu – onder andere door Brussel vertaald in regelgeving – is rijveiligheid al lang niet meer het enige gespreksonderwerp met de potentiële bandenklant, hoewel het daar in de kern wel om gaat. Niet voor niets is de conditie van de banden een aandachtspunt bij de apk. Daarnaast zijn vergroening en verduurzaming niet te verwaarlozen en onderschatten thema’s. Met name fleetowners en leasemaatschappijen hebben in de keten hun rol om een bijdrage aan duurzamere aftersales te leveren en dan heb je het al gauw over banden.
Keuze
Verduurzaming, rijveiligheid en digitalisering vormen een soort triangel waarmee de bandenmerken en hun retailers de klant proberen te overtuigen een bepaalde keuze te maken. De merkenstrijd zorgt voor een speelveld waarbinnen de bandenklant voldoende keuze heeft. Een ander belangrijk punt zijn de economische omstandigheden en vooral de financiële speelruimte van de klant. Een deel van de consumenten zal naast de rijveiligheid ook de betaalbaarheid mee laten wegen. Budgetmerken beantwoorden aan die vraag, maar moeten ook een rijveilig alternatief zijn. In die discussie past ook de verschuiving naar all season-banden. Voor een groeiend deel van de consumenten is dat een band die de aanschaf van een winterband overbodig maakt. Anderzijds verkiest men de all season-band boven een zomerband om toch iets van een veilig gevoel voor de winter te hebben. En dan zijn er meer en meer bandenfabrikanten die hun aanbod verbreden met banden speciaal voor EV’s.
Regelgeving
Het advies van de bandenretailer wordt steeds belangrijker en is zelfs bepalend voor de uiteindelijke keuze voor merk, type en prijsklasse. Het bandenlabel is hiervoor een mooi vertrekpunt, dat overigens door retailers veel te weinig wordt ingezet.
De mondige consument wordt zich daarnaast bewuster van de rol die duurzaamheid speelt bij zijn keuzes, maar weet lang niet altijd wat specifieke regelgeving betekent. Onderschat de klant echter niet. Zeker fleetowners ontpoppen zich tot steeds kritischer klanten.
Twee belangrijke ontwikkelingen in deze zijn de EUDR-verordening (EU Deforestation-free Regulation) en de CSRD-regelgeving (corporate sustainability reporting directive). De EUDR – door het Europees Parlement aangenomen in 2023 – stelt verplichtingen aan wie handelt in grondstoffen of producten die gezien worden als de belangrijkste oorzaken van ontbossing, zoals rubber. Voor het mkb betekent het dat het vanaf 1 juni 2025 bij de inkoop van banden informatie over de herkomst moet vastleggen. Voor grotere bedrijven is dat al vanaf 1 januari 2025. De verordening geldt niet voor de inkoop van volledige voertuigen, ook al zitten daar banden onder!
Nu al krijgen ondernemers al te maken met de CSRD. Deze nieuwe Europese wetgeving vraagt van bedrijven informatie over duurzaamheid, zoals het effect op mens en milieu. Voor grote bedrijven betekent dit een uitgebreide en gedetailleerdere rapportageplicht, waar veel werk in zit. Ook niet-rapportageplichtige bedrijven, waaronder het mkb, kunnen ermee te maken krijgen als zij bepaalde informatie aan moeten leveren aan hun grote klanten en/of leveranciers in verband met eventuele ketenaansprakelijkheid.
TRWP
In het kader van duurzaamheid is er nóg een dossier dat op termijn met name bandenfabrikanten hoofdpijn bezorgt. Op relatief korte termijn komt er naar verwachting nadere regelgeving – mede gestimuleerd door Euro7 – ten aanzien van bandenslijtage. Banden slijten door de wrijving (grip) met het wegdek. Door de druk die hier op het materiaal ontstaat, vormen zich composietdeeltjes, deels van het rubber van het loopvlak en deels van stukjes asfalt en ander vuil op de weg. Deze deeltjes worden TRWP (Tyre and Road Wear Particles) genoemd en kunnen behoorlijk vervuilend zijn. Het is echter nog steeds erg complex hoe dit goed te meten om er te handhaven regelgeving op te kunnen baseren. Mocht dat lukken, dan zal er ongetwijfeld een toevoeging komen aan het bandenlabel.