Universele garageformules stagneren in hun groei van het aantal vestigingen. Dat is een van de conclusies uit de 14e uitgave van de Garageformule Top-40, een onderzoek van kennisinstituut Aumacon.

Dat het totaal aantal formuledeelnemers toch nog flink toeneemt, is te danken aan de snelle ontwikkeling van een aantal zogenaamde ondersteunende formules. “De noodzaak tot groei van het netwerk raakt naar de achtergrond. Het lijkt er nu op dat veel universele formules de focus verlegd hebben naar kwaliteitsbeheer. Specifieke, aanvullende diensten worden daarbij steeds vaker gezocht bij ondersteunende formules”, aldus marktanalist Clem Dickmann van Aumacon.

Full service

In Nederland behoren 22 formules tot de categorie universeel, 18 formules zijn te bestempelen als ondersteunend, waarvan 2 formules zich primair richten op smeermiddelenverkoop, 6 formules zijn merkgericht, 5 formules op banden, 3 op lease en 2 op techniek. Inmiddels hebben de Nederlandse garageformules tezamen 4471 deelnemers. Dit is een bruto-aantal, want zeker een ondersteunend concept kan door een autobedrijf soms samen met een full service werkplaatsconcept worden gevoerd.

Onafhankelijk en compleet
De Aumacon Garageformule Top-40 beoogt een onafhankelijk en compleet beeld te geven van de ketenvorming in de Nederlandse markt voor universeel auto-onderhoud. De daarin acterende formules zijn beschreven in een 224 pagina’s tellend (gebonden) rapport dat marktpartijen en andere stakeholders helpt bij het verkrijgen van inzicht in deze snel veranderende sector.
In het nieuwe rapport wordt niet alleen een overzicht gepresenteerd van de bedrijfs- en managementgegevens van iedere formule, maar is tevens een compleet overzicht opgenomen van alle deelnemers; in totaal 4471 bedrijven. Bij ieder van die deelnemers is zoveel mogelijk extra informatie toegevoegd, zoals dealerschappen, merkspecialisaties en overige info, zoals nominaties voor brancheprijzen. Per formule zijn ook de deelnamecondities opgenomen, waarmee inzicht ontstaat in de gehanteerde contributies en vereisten voor aansluiting.
Binnen het aanbod van garageformule is een zestal clusters te onderscheiden. Universele franchiseformules – vaak aangestuurd vanuit de onderdelensector – zijn daarbij de meest voorkomende vorm. Verder zijn er 18 formules die zich primair richten op bepaalde automerken of deelmarkten (zoals informatie, leasing, autobanden of smeermiddelen).

Negen jaar geleden, in 2015, lag het aantal formuleleden nog maar op een kleine 2500 bedrijven. Dickmann: “Mede door de connectie met de franchisegevers is de professionaliteit van veel universele autobedrijven de afgelopen jaren sterk toegenomen. Je ziet daarnaast ook dat de formules steeds hogere kwaliteitseisen stellen en tegelijkertijd werken aan de breedte van hun dienstverlening.”

Beweging

De tien grootste formules zagen volgens de Garageformule Top-40 hun gezamenlijk aantal deelnemers in het afgelopen jaar met 13 procent toenemen. Die stijging ligt boven de overall toename van 7 procent. Het totaalcijfer wordt overigens mede beïnvloed door de stopzetting van de formule Happy Driver, dat in 2023 nog 5 vestigingen had. Daar staat tegenover dat er in 2024 twee nieuwe formules gestart zijn: Car Service Partner (van Nexus Automotive) met inmiddels 35 aangesloten vestigingen en AutoGlobe (van LKQ Fource) met 7 vestigingen.

Inmiddels hebben 18 formules de magische grens van 100 vestigingen overschreden, waarmee deze concepten landelijke dekking kunnen claimen. Een jaar geleden waren dat nog 19 formules. Dickmann: “De status van landelijke dekking is belangrijk wanneer aangesloten bedrijven diensten willen aanbieden aan bijvoorbeeld landelijk werkende leasemaatschappijen.”

Bosch Car Service was jarenlang de grootste formule. Dit jaar neemt de ondersteunende formule uit eigen huis, Bosch Workshop Partner, het stokje over. Vakgarage wordt daardoor teruggedrongen naar de derde plaats. 14 formules noteren minder dan 50 deelnemers. De meeste van deze kleinere formules leiden een stabiel bestaan en noteren slechts sporadisch mutaties in het vestigingenaantal.

Uniek propositie, no concept
Vaak geven werkplaatsconcepten naast een bepaald kwalitatief stempel, de lokaal onderscheidende uitstraling van een landelijk dekkend samenwerkingsverband aan. Waarbij niet de formule, maar de ondernemer uiteindelijk wel de succesfactor van het betreffende autobedrijf is. Het concept is vooral ondersteunend, bijvoorbeeld ten aanzien van marketing. Soms heeft een autobedrijf door zijn unieke propositie geen onderscheidend nationaal of internationaal werkplaatsconcept nodig. Het autobedrijf is dan eigenlijk een concept van zichzelf. Tesland uit Almere is zo’n autobedrijf. Hun specialisatie is Tesla only, andere EV’s zijn niet welkom. Er is een eigen Teslab waar diagnoses worden gesteld en ‘eigen’ accessoires worden ontwikkeld. Bovendien heeft het bedrijf een unieke onderdelendistributie opgezet voor zichzelf en voor collega-autobedrijven die Tesla’s repareren. Tesland groeide de afgelopen vijf jaar zo hard, dat het nu in die periode onlangs al zijn derde – wederom grotere – nieuwe pand opende. Toen gestart met 1,5 werkplek, nu zijn dat er zes. Een werkplaatsconcept in wording wellicht.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35