‘Vol gas vooruit’ was het thema van het twee maanden geleden gehouden jaarcongres van de Bovag-afdeling onafhankelijke autobedrijven. Gerard ten Buuren, voorzitter van de afdeling, en algemeen voorzitter van Bovag, Han ten Broeke presenteerden er een brancherapport, gemaakt in samenwerking met KPMG, waaruit de verwachting spreekt van een krimp van de autobranche in ons land. Vol gas vooruit zal dus niet voor iedereen gelden.

Nu laten ondernemers in de autobranche zich niet snel van de wijs brengen. De veranderingen in de aftermarket en de gevolgen voor hun aftersalesactiviteiten zijn vaker onderwerp van rapporten geweest. Maar kijk eens naar de schaalvergroting in de branche. De top 10 dealergroepen controleert 50 procent van de nieuwverkoop. Bij de leasemaatschappijen is de top 5 goed voor zo’n beetje de helft van het aantal autoleasecontracten. Autofabrikanten laten eenzelfde beeld zien. De merken uit de portfolio’s van Volkswagen AG en Stellantis zijn samen goed voor 35,7 procent van het aantal registraties van nieuwe personenauto’s. In de banden- en onderdelendistributie zijn Inter-Sprint, LKQ en Alliance Automotive marktbepalend. En nu zijn de universele autobedrijven aan de beurt.

“Krimp, dat gaat niet gebeuren”, was de eerste reactie van enkele ondernemers op het Bovag-congres. “Het universele autobedrijf groeit en verandert langzaam met de markt mee. We hebben een grote vijver aan auto’s ouder dan vijf jaar en dat blijft zo, ook al is er een EV-transitie onderweg”, hoorde ik universele garagehouders zeggen. Ik denk dat veel van die ondernemers ongelijk hebben. De trends die gaande zijn omtrent connectiviteit, EV, ADAS en gestuurd onderhoud zullen wel degelijk tot grote veranderingen leiden. Werkplaatsconcepten worden nog belangrijker als partnernetwerken voor leasemaatschappijen, autofabrikanten en grote dealerholdings. Binnen die werkplaatsconcepten zullen jonge ondernemers opstaan die meerdere autobedrijven gaan aansturen. Zij zien in dat het veranderende onderhouds- en reparatiebeeld ook krimp van het werkaanbod betekent en dwingt tot schaalvergroting. Die jonge ondernemers kwam je, met het KPMG-rapport onder de arm, ook tegen op het congres. Dat zijn de mannen en vrouwen die inderdaad vol gas vooruit zullen gaan.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
23 mei 2025
Tom Pijnenburg wint Geerlig Riemerprijs 2025
23 mei 2025
Rematec 2025; duurzaam als leitmotiv
23 mei 2025
Alzura breidt uit met 100 procent leveringsplicht
22 mei 2025
Autoverzekering Suzuki-dealers voor 12 jaar garantie
22 mei 2025
Wico Autolakken heet voortaan Prepaire
22 mei 2025
Eurami wordt Bosch First Supplier Premium
Meest bekeken berichten
Recente reacties