Bandenomzet krijgt forse tik

Covid-19 heeft in 2020 diepe sporen nagelaten in vele sectoren. Wat de autobranche betreft is de aftersales nog redelijk overeind gebleven. De bandenomzet vormt daarop een uitzondering. De pijn zat hem vooral in het laatste kwartaal van vorig jaar.

Veel bandenretailers horen van hun klanten dat zij de winterbandenwissel een jaar over willen slaan. De overal in Europa afgekondigde lockdowns zetten massaal een streep door de wintersportvakantie. Daarnaast waren de weersomstandigheden in het vierde kwartaal al niet stimulerend voor de winterbandenverkoop en hebben all season-banden hun aandeel in de verkopen verder zien toenemen (van 7,5 procent in 2016 naar 18,8 procent in 2020).

Minder, minder, minder

Minder wisselmomenten betekent minder contactmomenten, vooral van belang in het contact met de particuliere klant. Het ontneemt de retailer niet alleen de kans op de verkoop van banden, maar ook van velgen en bijvoorbeeld een setje sneeuwkettingen. Zelfs een extra winterbeurtje zat er nu niet in. Dat de verkoopprijzen op het niveau van het garagebedrijf op peil zijn gebleven, is slechts een pleister op de wonde. 

De grootste zorg van bandendistributeurs en grote retailers is het mogelijk structurele karakter van de minder gereden kilometers en de afwezigheid van files. Beide factoren hebben minder bandenslijtage tot gevolg en leiden dus tot een dalende omzet van banden en bandenservice. Bandenslijtage heeft bovendien de aandacht van de overheid. Bandenslijtage is immers synoniem voor de uitstoot van fijnstof, iets wat de overheid sterk wil verminderen.

Disruptie

Een en ander zal wellicht leiden tot veranderingen bij zowel producenten als retailers. Kijk naar een abonnementenservice als Mobox van Bridgestone (zie Data bepalend voor marktpositie), die op het punt staat ook in ons land geïntroduceerd te worden. Zo’n abonnement op bandenservice zou een disruptor kunnen zijn, zowel voor de marktverhoudingen in de retail en de distributie, alsook voor de marktaandelen van de diverse bandenmerken. 

Volgens Recybem werden er in 2019 bijna 9 miljoen personenwagen- en lichte bedrijfswagenbanden op de markt gebracht. De organisatie gaat voor de definitieve cijfers van 2020 uit van een geschat bandenvolume van 8,2 miljoen stuks. Wanneer we ons baseren op de WESP-cijfers, die uiteraard voornamelijk zijn gebaseerd op de omzetten in het universele kanaal, zou de bandenomzet in ons land op 8,4 miljoen stuks uitkomen. Daarbij dient wel opgemerkt dat de bij WESP aangesloten bedrijven door hun intensieve sturing op cijfers meestal een iets betere omzet realiseren dan het branchegemiddelde.

Bandenbalans

En dan is er nog de negatieve bandenbalans die Recybem zorgen baart. Dat wil zeggen dat er in Nederland meer banden voor recycling worden aangeboden dan er nieuw op de markt worden gebracht. De oorzaak ligt deels in het feit dat een beperkt aantal consumenten zijn banden bij online, lees: buitenlandse webshops betrekt. Daarnaast constateert Recybem dat caravan- en aanhangerbedrijven niet altijd weten welke verantwoordelijkheid zij hebben als het gaat om de afdracht voor de recycling van afgedankte banden. Over die specifieke, soms via de caravanimporteur ingevoerde banden wordt geen afdracht voor de recycling betaald, terwijl Recybem aan autobedrijven en bandenspecialisten die de banden inleveren wel een vergoeding betaalt. Dit jaar zal dan ook nadrukkelijk op die negatieve bandenbalans gemonitord worden.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1777 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.