Belgische autodealer op 0,5% winstmarge

De gemiddelde netto winstmarge van Belgische merkdealers bedraagt nog maar een half procent. Dat zegt Pieter Van Bastelaere, directeur van brancheorganisatie Traxio, in dagblad De Standaard.

Hij baseert zich op de analyse, een maand terug, van zo’n zeventienhonderd jaarrekeningen. “Het nulpunt komt stilaan in zicht”, concludeert Van Bastelaere onder verwijzing naar de autofabrikanten. Door hun kostbare transitie naar elektrisch, autonoom en connected rijden hebben zij minder middelen dan voorheen om hun dealers een winstmarge te gunnen. “Om al die investeringen te betalen, beknibbelen ze op de marges die vroeger naar de dealers gingen.”

Grote volumes

In het artikel reageert onder anderen Eric Berkhof, algemeen directeur Van Mossel Automotive Groep, die middels dealerovernames steeds actiever wordt in België. “De marges zijn ontzettend klein”, beaamt Berkhof. “Hoe wij nog winst maken? Het is een klein beetje van alles: een beetje marge op de verkoop, een beetje op het onderhoud, een beetje op de financiering. Die allemaal opgeteld moeten het leefbaar maken. Maar daarbij moet je grote volumes draaien, want anders kan je de markt geen antwoord meer geven.”

Consolidatie

Schaalvergroting in de sector is niet zonder gevolgen gebleven bij onze zuiderburen. “Vroeger had je in elke gemeente een dealer van elk merk”, zegt Van Bastelaere. “Nu moet je soms vijftien kilometer rijden om het merk van je keuze tegen te komen.” In de voorbije twee decennia is het aantal merkdealers in België afgenomen van 6.100 naar 1.800 bijna twee jaar geleden. Fabrikanten zouden de consolidatie afdwingen bij dealers. Eric Berkhof weerspreekt die aantijging. “Ik heb met alle merken een goede relatie. We hebben immers hetzelfde doel voor ogen: zo veel mogelijk auto’s verkopen.”

Tot en met komend weekeinde vindt in België de 98e editie van Brussels Motor Show plaats.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

  • 13 januari 2020 om 20:14
    Permalink

    Net als de dealers in Nederland zullen dealers in Belgie toch ook door het factureren, van door hun klanten niet te controleren werkplaats uren, zeer ruimschoots het hoofd boven water te houden ?

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *