Camera’s, lasers, sensoren: Audi’s ADAS-features

Een interessante nieuwkomer (en potentiële moneymaker voor het schadeherstelbedrijf) is de Audi A6. Het vorige maand gepresenteerde model kan worden uitgerust met 39 systemen voor rijassistentie. De snufjes op het gebied van ADAS zijn verdeeld over de pakketten Tour, City en Park.

Zo is er nu de ‘flessenhalshulp’, die meestuurt bij versmallingen door wegwerkzaamheden. Ook als andere weggebruikers te dicht naderen grijpt het systeem in. En een afgebroken inhaalmanoeuvre wordt vervolgd zodra de rijbaan weer vrij is.

Car-to-X

De lijst vermeldt verder een uitbreiding van de adaptive cruise assist: de efficiency assist. Dit hulpmiddel remt en accelereert preventief op grond van omgevingsinformatie (Car-to-X), sensoren, navigatie en verkeerslichten. Audi bedacht verder hulp bij rijden in de stad, met name bij naderend kruisend verkeer. De midrange radars (tot 75 meter bereik) op de hoeken van de A6 waarschuwen de bestuurder en zetten desnoods de remmen in werking. Alles bij elkaar herbergt de nieuwste A6 liefst 24 sensoren. Ze zitten in lasers, radars, 360°-camera’s, infrarood camera’s en spiegels. Alle data komt samen in de centrale computer, die continu de omgeving in kaart brengt. Audi stelt dat de nieuwe generatie assistentiesystemen nog sneller en eerder reageert dan zijn voorgangers.

Carrosserie

Het chassis van de nieuwe A6 is een mix van aluminium en staal, met voor de passagierskooi extra sterke componenten. Verder is de constructie stijver dan in de vorige versie en de resonantie verder teruggedrongen. In het uitlaatsysteem zijn de dempers onderling verbonden, om zo lage frequenties te beperken.  

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †