Een interessante nieuwkomer (en potentiële moneymaker voor het schadeherstelbedrijf) is de Audi A6. Het vorige maand gepresenteerde model kan worden uitgerust met 39 systemen voor rijassistentie. De snufjes op het gebied van ADAS zijn verdeeld over de pakketten Tour, City en Park.

Zo is er nu de ‘flessenhalshulp’, die meestuurt bij versmallingen door wegwerkzaamheden. Ook als andere weggebruikers te dicht naderen grijpt het systeem in. En een afgebroken inhaalmanoeuvre wordt vervolgd zodra de rijbaan weer vrij is.

Car-to-X

De lijst vermeldt verder een uitbreiding van de adaptive cruise assist: de efficiency assist. Dit hulpmiddel remt en accelereert preventief op grond van omgevingsinformatie (Car-to-X), sensoren, navigatie en verkeerslichten. Audi bedacht verder hulp bij rijden in de stad, met name bij naderend kruisend verkeer. De midrange radars (tot 75 meter bereik) op de hoeken van de A6 waarschuwen de bestuurder en zetten desnoods de remmen in werking. Alles bij elkaar herbergt de nieuwste A6 liefst 24 sensoren. Ze zitten in lasers, radars, 360°-camera’s, infrarood camera’s en spiegels. Alle data komt samen in de centrale computer, die continu de omgeving in kaart brengt. Audi stelt dat de nieuwe generatie assistentiesystemen nog sneller en eerder reageert dan zijn voorgangers.

Carrosserie

Het chassis van de nieuwe A6 is een mix van aluminium en staal, met voor de passagierskooi extra sterke componenten. Verder is de constructie stijver dan in de vorige versie en de resonantie verder teruggedrongen. In het uitlaatsysteem zijn de dempers onderling verbonden, om zo lage frequenties te beperken.  
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
28 oktober 2025
Chemie Auwa in duurzamer verpakking
28 oktober 2025
Guinness World Record voor Kia PV5 Cargo
28 oktober 2025
De beleving van elektrisch rijden
27 oktober 2025
Univé: Meer aanrijdingen op eerste dag wintertijd
27 oktober 2025
Toyota-diagnoseapparatuur voor VETOS-leden
27 oktober 2025
Ayvens zet in op e-commerce
Meest bekeken berichten
Recente reacties