Een van de onderwerpen tijdens het drukbezochte jaarcongres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven was uiteraard ‘personeel’. Drie kernwoorden komen dan steeds terug: vinden, binden en behouden.

Barend LuitingTerecht, maar tegelijkertijd ook bijzonder in het licht van de aanhoudende cao-strijd, met als inzet de zaterdag. Personeel weet dat het schaars is, zeker in de hoek van de technici en andere ambachtslieden. In die wetenschap is het zich ook bewust van die waarde. Voelt het zich vrij eisen te stellen om die waarde uit te drukken in geld of tijd. Autobedrijven zitten door de bank genomen te springen om een extra technicus, en die trek je niet van buiten de sector aan, uitzonderingen daargelaten uiteraard. Het gros van de nieuwe personeelsleden komt gewoon bij de spreekwoordelijke buurman op het industrieterrein vandaan. Het effect daarvan is dat we met zijn allen personeel rondpompen, intussen de salarisschaal opkrikkend. Zo’n weggekochte collega levert weer scheve gezichten bij de collega’s die voor minder vergelijkbaar werk doen. Op persoonlijk vlak allemaal heel begrijpelijk. Vanuit de werkgever ook heel begrijpelijk dat deze al moeite heeft die ene duurdere kracht te financieren, laat staan een bedrijfsbrede loonsverhoging. Personeel rondpompen creëert niet alleen hogere werkgeverslasten, het lost bovendien het probleem niet structureel op. De vijver wordt immers niet groter. Vinden, binden en behouden waren de drie toverwoorden, toch? Dan is het zaak het gevonden team te binden en behouden. Dat lukt amper met die financiële prikkel. Die is immers de eerste maanden leuk, daarna vanzelfsprekend en/of vergeten. Inzet van het cao-probleem tussen bonden, werkgevers en brancheorganisatie is het werken op zaterdag. In die zin is er een parallel met de detailhandel, waar dergelijke afspraken wel gemaakt zijn. Nu de economie er eentje is geworden waar we buiten de standaard kantoortijden steeds meer zaken wensen te kunnen regelen, vraagt dat om een wederzijds flexibele houding. Na het werk even boodschappen doen bij een supermarkt die tot acht uur open is? Vanzelfsprekend toch? Zolang er personeel is, kan het. In het autobedrijf wordt geëxperimenteerd met het draaien van werkdagen van 9,5 uur. Voor de betreffende personeelsleden betekent dit concreet meer vrije dagen in de week en voor jonge ouders besparingen op opvangkosten. Binden en behouden doe je in mijn ogen vooral door de werksfeer en oog te hebben voor de thuissituaties. Barend Luiting is hoofdredacteur van Aftersales Magazine.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
13 mei 2025
Ook ERA breidt airco-assortiment uit
13 mei 2025
Auto Nassau wordt TOP Merkspecialist Fiat
13 mei 2025
Nieuwe obligatie-uitgifte Fastned
13 mei 2025
Equipmentdivisie Alliance krijgt vorm
13 mei 2025
Ayvens bouwt nieuwe remarketinglocatie
13 mei 2025
Buiten kantooruren: ‘Iedere dag ben ik met mijn hobby bezig’
Meest bekeken berichten
Recente reacties