De hand van de meester

In de maand mei vraagt het opleidings- en ontwikkelingsfonds OOMT speciale aandacht voor het thema ‘leerlingen en leermeesterschap’. Wat kun je als leermeester doen om nieuwe, jonge vakmensen te binden en te boeien? Welke taal spreken zij? Hoe deel je je kennis, coach en begeleid je je leerlingen optimaal, zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot vakmensen?

Auto Voskuilen is een maatschappelijk bewust bedrijf met een duidelijke visie op het begeleiden van de nieuwe generatie monteurs. De kwaliteit van de leermeester is medebepalend voor het succes van de opleiding van jonge monteurs. Het heeft te maken met kennisoverdracht, het stimuleren van persoonlijke groei, maar ook het voorkomen van pesten of ongewenst gedrag. De hand van de meester mag zichtbaar zijn, maar er zijn grenzen. Bij Auto Voskuilen worden die strikt bewaakt.

De leermeester

Jørgen Bom is een van de leermeesters van Auto Voskuilen. Hij is verantwoordelijk voor de begeleiding van monteur Mike, die de BBL-opleiding technisch specialist niveau 4 volgt. Dat betekent dat hij wat dieper op de techniek van mechanische en elektronische storingen in moet kunnen gaan dan hij gewend was. Jørgen Bom: “Natuurlijk moet het dagelijkse werk gewoon gebeuren: een apk, een onderhoudsbeurt, het stellen van een diagnose… In principe doet de leerling dat allemaal zelfstandig, maar ik kijk wel met hem mee. Ik zorg dat hij zijn interesse in het vak behoudt en dat hij zijn opleiding ook afmaakt. We proberen onze leerlingen dan ook zoveel mogelijk te betrekken bij alles wat er om het werk heen gebeurt. Zorgen dat ze vooruit gaan, niet stagneren.”

Ook een stagiair van de middelbare school is bij Auto Voskuilen van harte welkom. “Ik wil later ook zeker in de autobranche verder.”

Jørgen Bom spreekt uit eigen ervaring en weet hoe belangrijk de leermeester is bij het vinden van plezier in je werk. “In mijn beginjaren stond ik op een gegeven moment stil in mijn ontwikkeling. Ik wilde wel hogerop komen, maar mijn toenmalige leermeester stimuleerde me daarin niet echt. Daar baalde ik van. Het is juist belangrijk dat iemand tegen je zegt: ‘Kom, we gaan nu iets moeilijkers doen.’ Het is ook een van de redenen dat ik zelf heb gevraagd of ik leermeester kon worden. Simpel gezegd: ik vond dat ik dat zelf beter kon.”

In Mike treft Jørgen een monteur die ook graag hogerop wil. Jørgen Bom: “Sommige dingen vindt hij nog lastig, maar ik zie wel dat hij heel graag grotere klussen wil aanpakken. Hij heeft hiervoor onder andere motorenrevisie gedaan, dus hij kan best wel wat. Op dit moment werken we aan het meten van waarden en het zoeken naar storingen.”

Mike is 22, Jørgen is een paar jaar ouder, dus spreekt dezelfde taal als zijn leerling. “Ik vind het prettig om met die jongens te babbelen. Ik snap hoe ze aangesproken willen worden.”

Auto Voskuilen heeft bepaalde waarden en normen die door het hele bedrijf gedragen worden en die ook op verschillende plekken in het bedrijf expliciet verwoord worden. Het leidt ertoe dat werknemers zich vrij voelen om hun mening te geven. “Daar wordt van het bedrijf uit ook op gehamerd. Soms valt een grapje verkeerd, of wordt iets verkeerd geformuleerd. Dat kan gebeuren, maar dan kunnen we daar gewoon over praten. En als iemand zegt: ‘Nu kappen!’, dan is het ook klaar. Excuses zijn dan ook welgemeend. We zijn een no nonsense-bedrijf. We maken dingen niet groter dan ze zijn en als iemand in de fout gaat, dan wordt het dezelfde dag nog uitgepraat, eventueel met iemand van de directie erbij. We gaan hier graag met een fijn gevoel naar ons werk en ook weer naar huis.”

De kernwaardes van Auto Voskuilen zijn duidelijk omschreven en bijvoorbeeld te vinden op de deur van de kantine. Leerling-monteur Mike: “Het zijn bepaalde regels over hoe je met elkaar omgaat. Iedereen met respect behandelen. Eigenlijk vind ik het niet meer dan normaal.”

De leerling

Mike is sinds een halfjaar in dienst bij Auto Voskuilen, na eerder bij een ander autobedrijf gewerkt te hebben. Over Jørgen als leermeester is hij heel tevreden: “Ik word goed begeleid en als ik vragen heb, kan ik altijd bij hem terecht. Hij maakt echt tijd voor je.”

“Ik heb heel leuke collega’s, ook de oudere. Ik leer van hen, maar zij zeggen ook nog elke dag te leren. Ook al zijn ze wat ouder, je staat op gelijke voet met elkaar. En na het werk is het altijd gezellig. Ik heb het hier prima naar mijn zin. Als ik ergens mee zit, kan ik dat gewoon zeggen en wordt er wat aan gedaan.”

Het bedrijf

Auto Voskuilen staat bekend als een maatschappelijk bewust bedrijf. Samen met leasemaatschappij Arval is het bedrijf bijvoorbeeld hoofdsponsor van de Voedselbank Houten, begeleidt het mensen met een sociale beperking en geeft het jonge vrouwen extra kansen om zich te ontwikkelen in de automotive. Ernestine Voskuilen is het bedrijf samen met haar man Henk in 2004 gestart in de schuur achter de boerderij waar zij woonden. Inmiddels heeft het bedrijf ruim dertig medewerkers, die Ernestine ook echt als een familie ziet: “We zijn een familie van twee bedrijven: een Vakgarage-vestiging en een Profile-vestiging. We horen bij elkaar, we helpen elkaar, we pesten niet, we discrimineren niet en seksueel overschrijdend gedrag wordt niet getolereerd. Daar zijn duidelijke afspraken over gemaakt.”

Jørgen Bom: “Ik snap hoe de jongens aangesproken willen worden. Als ik eens moet ingrijpen, weet ik ook hoe ik dat het beste kan doen.”
Ernestine Voskuilen: “Het geld dat ze hier verdienen, vinden ze één of twee keer leuk om te zien op hun bankrekening, maar daarna telt vooral: vind ik geluk in mijn werk?”
Mike: “Ik heb heel leuke collega’s, ook de oudere. Ik leer van hen, maar zij zeggen ook nog elke dag te leren.”

Over het belang van Auto Voskuilen als leerbedrijf zegt Ernestine: “Ik geloof heel erg in opleiden van onderaf, omdat je dan de normen en waarden van je bedrijf kunt meegeven: hoe we graag willen dat we met elkaar omgaan en met onze klanten. Dat is veel moeilijker om erin te krijgen bij mensen die al ergens anders gewerkt hebben. We hebben geen groot verloop en veel van onze medewerkers zijn hier als leerling begonnen. Sommigen van hen zijn zelfs doorgegroeid tot werkplaatschef of bedrijfsleider. Ik vind het mooi om te zien hoe mensen zich ontwikkelen. Tot een jaar of 21 vinden ze het moeilijk om hun plek te vinden. Vanaf die leeftijd gaan ze er echt voor, snappen ze wat er hier van ze gevraagd wordt. Het gaat niet alleen om collegialiteit, maar ook om interesse tonen in elkaar. Jonge mensen willen graag bij een groep horen. Er werken hier veel jonge mensen en wij merken dat zij zich hier prettig voelen en zich onderdeel voelen van de groep. We zien dan ook dat ze helemaal boven zichzelf uitstijgen. Dat is fantastisch om te zien!”

Uiteraard betaalt Auto Voskuilen zijn medewerkers netjes volgens de cao, maar Ernestine weet dat je als bedrijf meer moet doen dan dat om goede medewerkers te kunnen behouden: “Het geld dat ze hier verdienen, vinden ze één of twee keer leuk om te zien op hun bankrekening, maar daarna telt vooral: vind ik geluk in mijn werk? Daarom organiseren we iedere twee maanden een activiteit voor het personeel, om dat groepsgevoel te behouden. Dat kan karten zijn, een bingo, een feestavond, maar ook serieuze zaken. Zo hebben we over twee maanden een avond over hoe we met zijn allen energie kunnen bezuinigen. Daar wil ik met iedereen binnen het bedrijf over nadenken. En natuurlijk is de vrijdagmiddagborrel heel belangrijk.”

Ook leerbedrijf of leermeester worden?
Vind jij het leuk om een nieuwe generatie vakmensen op te leiden voor een loopbaan in de automotive branche? Wil je leerbedrijf of leermeester worden? OOMT is er voor jou. Op de website van OOMT vind je alle informatie die je nodig hebt om er een succes van te maken. Ga naar www.oomt.nl, of bel de OOMT Servicedesk op 0800-0155.

Foto boven: Vooral op het gebied van diagnose moet Mike nog wel eens op zijn leermeester Jørgen terugvallen.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3497 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.