bekeken: 1168 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

2300 apk’s per jaar

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 26 april 2019, 08:00

Leestijd: 4 minuten

Op 1 maart trad het autobedrijf van Corné Blom toe tot de garageformule Carxpert van Group Auto. Grossier Koren Autoparts uit Geldermalsen had daarmee de formule die precies bij dit bedrijf past.

Corné Blom is met zijn bedrijf eerder bij een garageformule aangesloten geweest, maar daar stopte hij na twee jaar al mee. “Dan moet je ook de telefoon opnemen en de naam van de formule noemen. Dat wil ik gewoon niet. Wij zijn Autobedrijf Blom, altijd al geweest. Ik vond het niks, laat ik het daar maar bij houden. Daarna kwam mijn grossier met Carxpert, een vrij laagdrempelige formule. Autoexcellent is hun andere formule, maar die richt zich op een wat hoger segment. Ik heb het er ook met Koren Autoparts over gehad. Zij wisten ook zeker dat dat niet bij ons zou passen. Ik vind het ook niet prettig als mensen van buiten mij komen vertellen hoe ik de zaken aan moet pakken. Bij Carxpert laten ze me vrij om het te doen zoals ik dat wil.”

Het gros van de onderdelen komt bij Koren Autoparts vandaan. Voor originele onderdelen heeft Corné Blom verschillende leveranciers: “We komen niet veel bij de dealer, alleen voor heel modelspecifieke onderdelen als een lichtunit. We doen bijvoorbeeld veel Mercedes, maar daarvoor haal ik de onderdelen bij een bedrijf dat is gespecialiseerd in Mercedes-onderdelen. En als ik een origineel onderdeel voor een auto uit de Volkswagen-groep nodig heb, bel ik met de Seat-servicepartner die hier vijf minuten vandaan zit. Bij Rhenoy uit Waardenburg, ook in de buurt, halen we de gereviseerde onderdelen.”

Occasions

Aangeschoven is verkoopadviseur Lars Schneider, die sinds anderhalf jaar in het bedrijf werkt. In 1996, toen zoon Corné Blom in het bedrijf kwam werken (zie kader), werd het omgedoopt tot vennootschap onder firma. Lars fungeert als sparring partner voor Corné. “Corné zocht ondersteuning in de verkoop, met aanvullende taken waar hij zelf niet aan toe kwam. Als er veranderingen spelen, vraagt Corné vaak wel hoe ik erover denk.”

Monteur Robert laat een kapotte zuiger uit een VW Golf 1.4 GT zien. Links de nieuwe ter vervanging. Stukken metaal hebben de motor flink beschadigd. Robert heeft zijn hart kunnen ophalen aan de revisie ervan.

Een belangrijke pijler onder het bedrijf zijn de apk-keuringen. Corné Blom: “Ik heb wel eens een jaar gehad dat ik er drieduizend deed. In mijn eentje. Ik denk dat we nu op zo’n 2300 apk’s per jaar zitten. Ik ben zelf keurmeester, mijn vader kan keuren en Mareno, die tevens leermeester autobedrijf is. Auto Blom is dan ook een erkend leerbedrijf.”

“Mareno kwam ik tegen toen ik zelf meer werk wilde maken van de verkoop. Vroeger hadden we altijd een auto of vijftien staan. Je kon toen een auto ook rustig na een jaar nog verkopen. Dat kan tegenwoordig niet meer. Ik zag dat wel op tijd aankomen en omdat we zoveel apk’s deden, heb ik Mareno aangenomen, die graag apk’s wilde doen. Niet alle jongens willen de hele dag alleen keuren. Ondertussen kon ik me meer op de verkoop gaan richten. Gevolg was wel dat de werkplaats me een beetje begon te ontglippen. Dus toen is Lars erbij gekomen. Nu doen we samen de verkoop.”

Lars Schneider: “Veel wordt via internet verkocht. We proberen wel een band op te bouwen met die mensen om ze terug naar de werkplaats te krijgen, maar dat is lastig.” Toch vist het bedrijf, strategisch gelegen langs de A2, precies tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch in, in een grote vijver potentiële klanten, ook voor de werkplaats. Corné Blom: “Utrecht is bijvoorbeeld nog wel redelijk dichtbij, maar zestig kilometer gaan mensen niet rijden voor een beurt of een apk.”

Lars Schneider: “We maken onderscheid tussen de auto’s tot vijfduizend euro en auto’s vanaf vijfduizend euro. De duurdere auto’s fotograferen we ook wat exclusiever. Zetten we ze even tussen de fruitbomen bijvoorbeeld.”

   ‘In 2018 hebben we officiële Mercedes-apparatuur aangeschaft.
Ook wij kunnen nu alles wat de dealer kan.’

 

Corné Blom: “We richten ons op Mercedes en Volkswagen, tot 100.000 kilometer. Veel importeren we zelf uit Duitsland en altijd met boekje erbij. Daarnaast heb ik nog wat Saabs, maar dat is meer een hobby van me. Daar rij ik zelf ook nog wel eens in.”

Lars Schneider: “We zorgen ook dat we vaak meerdere exemplaren van een bepaald model hebben staan. Op die manier maak je het toch ook weer aantrekkelijk voor mensen die van verder weg komen. Dan zoeken ze bijvoorbeeld een B-Klasse in een specifieke uitvoering. Die kunnen we dan een of meerdere alternatieven bieden.”

Diagnose

Over de personele bezetting is Corné Blom erg tevreden, al heeft een van zijn zeer gewaardeerde diagnosespecialisten een aanbod gekregen van een ander autobedrijf. “Niet dat hij het niet naar zijn zin heeft, of dat hij meer kan verdienen, maar hij wil gewoon een nieuwe uitdaging. Wat diagnose zelf betreft hebben we begin 2018 de keuze gemaakt om officiële Mercedes-apparatuur aan te schaffen. Nu kunnen wij alles wat de dealer ook kan. Bij twijfel aan de kilometerstand kunnen we daarmee ook in de boardcomputer kijken. Daarnaast hebben we recentelijk nieuwe uitleesapparatuur van Bosch aangeschaft.”

Toekomstige mobiliteit

In 2016 liet Corné Blom een oplaadpunt voor elektrische auto’s bij zijn bedrijf plaatsen en sinds kort heeft hij ook een elektrische auto in het wagenpark. “We hebben hem ook meteen op de brug gezet om te kijken wat erin zit en hoe het eruitziet, al denk ik niet dat de toekomst alleen maar elektrisch wordt. Het zal een mix zijn van aandrijflijnen, met misschien nog een vorm van aandrijving die we nu nog niet kennen. Hybrides krijgen we ook wel binnen, maar dat is toch niet heel erg anders.

Het elektrische gedeelte is sowieso onderhoudsvrij en verder is het allemaal min of meer hetzelfde. Hoe dan ook, onderhoud blijft, al wordt het wat minder. Dit zijn de topjaren.”

Autobedrijf Blom
Opgericht in 1985 door Piet Blom als bedrijf aan huis, met één brug. Met de opkomst van de verplichte algemene periodieke keuring deed het bedrijf al direct veel apk’s. Zoon Corné werkte ondertussen bij een ander autobedrijf. “In 1996 ben ik in het bedrijf gekomen. Toen er een periode niet genoeg werk voor ons tweeën was, ben ik weer drie dagen bij een baas gaan werken. Pas vanaf 2000 is het echt goed gaan lopen en ben ik fulltime in het bedrijf gekomen. Daarna hebben we ook meer monteurs aan kunnen nemen.”
In 2006 is het bedrijf aanzienlijk uitgebreid en in 2013 nog eens, met twee bruggen voor bedrijfswagens. Vader Piet Blom beperkt zich inmiddels tot apk’s en onderhoudsbeurten. De bedrijfsvoering laat hij aan zijn zoon over.

Dit is een artikel uit nummer 4 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 19 april is verschenen.

 

Tags: , , , ,

Fusie Pouw en AutohaasBandenvervangingsmarkt Europa…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties