Nederlandse automobilisten waren in 2014 gemiddeld 41 uur kwijt aan files, vier uur minder dan in 2013. Nederland handhaaft zich als tweede op de lijst van Europese landen met de meeste vertraging door files. Op die lijst staat België op nummer één als land met de hoogste filedruk, gemiddeld 51 uur.
Na twee jaar van economische krimp, groeide de Nederlandse economie in 2014 weer licht, met 0.9 procent. De werkloosheidscijfers piekten in februari 2014 met 7.9 procent tot recordhoogte en kwamen voor heel 2014 uit op 7,4 procent. Deze economische factoren spelen volgens Inrix, samenstellers van de Europese lijst met filedruk, een belangrijke rol bij de afname van de filedruk.
Het is het derde jaar op rij dat het verkeer in Nederland is teruggelopen”, zegt Inrix-topman Bryan Mistele. “Door de relatief hoge werkloosheid en de bescheiden economische groei in 2014 is het verkeersaanbod over de weg in heel het land gedaald.”
Het verkeersbeeld is wisselend in de zes stedelijke gebieden die in 2014 door Inrix werden onderzocht, net als het verkeersbeeld voor heel Nederland. De grootste toenamen in verkeersopstoppingen werden geconstateerd in Rotterdam ( 31 procent) en Amsterdam ( 22 procent), waar automobilisten gemiddeld respectievelijk 62 en 50 uur stil stonden in de file.
De stedelijke gebieden in Nederland met de meeste vertraging door files (gemeten naar het gemiddelde aantal uren dat een bestuurder jaarlijks kwijt is in een file:
uren in 2014 | mutatie | ||
1 | Rotterdam | 63 | 15 |
2 | Amsterdam | 50 | 9 |
3 | ’s Gravenhage | 49 | -2 |
4 | Utrecht | 48 | -5 |
5 | Eindhoven | 37 | 8 |
6 | Groningen | 20 | -2 |
De Traffic Scorecard Report 2014 laat ook zien op welke wegen in Nederland de meeste files zijn en wat de tijdstippen zijn die je het beste kunt vermijden. De A13 tussen Rotterdam en Den Haag is de drukste weg; bestuurders stonden in de spits gemiddeld 31 uur in de file in 2014.
Van de 94 Europese steden die in het rapport zijn geanalyseerd, blijkt dat bij bijna de helft de verkeersdichtheid is toegenomen in vergelijking met 2013. Londen staat bovenaan de lijst van Europese steden met de meeste verkeersopstoppingen. Barcelona had echter de grootste toename in filedruk, vergeleken met 2013 nam die in 2014 met 66 procent toe. Bestuurders kregen te maken met een extra 10 uur vertraging in het verkeer. Het gemiddeld aantal file-uren steeg van 15 (2013) naar 25 (2014).
Die toename is toe te schijven aan de groeiende Spaanse economie. Het Spaanse bruto binnenlands product (bbp) groeide in 2014 met 1,4 procent, het eerste volledige jaar van groei voor Spanje sinds 2008. De werkloosheid in Barcelona daalde met drie procent in 2014 tot twintig procent. Daardoor namen de consumentenuitgaven toe, groeiden de verkeersbewegingen en nam het woon-werkverkeer met de auto toe.