De filezwaarte (lengte maal duur van de file) op de Nederlandse wegen is het afgelopen jaar met 8 procent gestegen, meldt de ANWB op basis van verkeersdata, geleverd door TomTom.

Hoewel de eerste helft van het jaar een lichte daling liet zien, zorgden de zomer- en najaarsmaanden voor aanzienlijk meer files vergeleken met dezelfde periode in 2023. De ANWB wijst op bevolkingsgroei en de toename van het aantal voertuigen als de belangrijkste oorzaken van de stijgende verkeersdrukte.

In 2024 nam de filezwaarte tijdens de ochtend- en avondspits met  6 procent toe. Overdag stonden er fors meer files dan vorig jaar, met een stijging van 18 procent. Vooral op woensdag en donderdag was het overdag veel drukker, met een toename van respectievelijk 40 procent en 25 procent. De vele wegwerkzaamheden zorgden ook in de weekenden voor veel oponthoud, waardoor de filezwaarte met maar liefst 45 procent toenam in vergelijking met vorig jaar.

Tijdens de zomermaanden was het bijzonder druk op de weg. Naast het vele verkeer zorgden ingrijpende werkzaamheden en afsluitingen, zoals op de A2 tussen Utrecht en Everdingen en de A10 Noord bij Amsterdam, voor veel oponthoud.

In steeds meer regio’s

De cijfers over alle A- en N-wegen laten zien dat het fileprobleem zich in steeds meer regio’s voordoet. Met uitzondering van het noorden nam de filezwaarte in alle provincies toe. Zuid-Holland en Noord-Brabant, de drukste provincies, laten een wisselend beeld zien: in Zuid-Holland nam de filezwaarte toe met ruim 3 procent, terwijl deze in Noord-Brabant met hetzelfde percentage daalde. Noord-Brabant, met veel transitroutes, had dit jaar minder last van omrijdend verkeer. In 2023 zorgden langdurige afsluitingen van de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug ervoor dat veel verkeer uitweek naar de Brabantse wegen.

Nieuwe infrastructuur

Het afgelopen jaar zijn ook een aantal knelpunten in het wegennet verdwenen. In juli werd bij Leiden de N434 voor het verkeer geopend. Deze 4 kilometer lange verbinding tussen de A4 en A44 heeft gezorgd voor veel betere doorstroming van het verkeer op de N206 door Leiden en de A44 bij Wassenaar. Op 1 september is de Ring Zuid van Groningen (A7/N7) geopend. Ook daar is het aantal files de afgelopen maanden flink afgenomen. Op 7 december werd de extra verbinding onder de Nieuwe Waterweg bij Vlaardingen opengesteld. Komend jaar moet blijken of deze Maasdeltaroute zorgt voor betere doorstroming en minder belasting van de Beneluxtunnel in de A4.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 januari 2025
Tesla Model 3 blijft courant dankzij prijsdaling
21 januari 2025
Meer auto’s gestolen, minder teruggevonden in 2024
21 januari 2025
De Klok importeur Falken in Nederland
21 januari 2025
ING: Nieuwverkoop valt terug naar 370.000 in 2025
21 januari 2025
Groen licht voor overname Nord-Ostsee Automobile
21 januari 2025
KwikFit opent vestiging in Den Hoorn
Meest bekeken berichten
Recente reacties