Door de coronapandemie daalde de gemiddelde extra reistijd in de spits in Nederland met 32 procent ten opzichte van 2019. De ochtend- en avondspits verdwenen hiermee bijna geheel. Alleen in juli en augustus was de ochtendspits iets drukker dan in 2019.
Door de coronapandemie is de gemiddelde extra reistijd in de spits in Nederland met 32 procent gedaald ten opzichte van 2019. De ochtend- en avondspits verdwenen hiermee bijna geheel. Alleen in juli en augustus was de ochtendspits iets drukker dan in 2019.
Dat blijkt uit de tiende TomTom Traffic Index, waarin de verkeerssituatie in 2020 in meer dan 400 steden in 57 landen wordt beschreven.
Extra reistijd
Specifiek voor Nederland blijkt dat de gemiddelde extra reistijd in de Nederlandse steden in 2020 met 17 procent is gedaald ten opzichte van 2019. Leiden, Amsterdam en Utrecht zagen met respectievelijk -30, -31 en -32 procent de grootste dalingen. In de spits was de afname hier met respectievelijk -39, -43 en -47 procent zelfs nog groter.
Pandemie
De coronapandemie heeft mobiliteit wereldwijd veranderd. In Nederland was het in sommige steden doordeweeks rustiger, maar in het weekend juist drukker. Met name het afkondigen van de lockdowns gaf een duidelijk beeld te zien. Na de persconferentie op 15 maart 2020 – waarin werd aangegeven dat scholen, restaurants en cafés moesten sluiten – was de vertraging op de weg in de steden de maandag daarna (16 maart 2020) gemiddeld 35 procent minder dan de maandag (9 maart 2020) daarvoor. Op maandag 14 december 2020 werd de tweede strenge lockdown aangekondigd. Om die reden waren er op dinsdag 15 december gemiddeld 28 procent minder vertragingen op de weg in vergelijking met een dag eerder, maandag 14 december.
Oude routines
De experts van TomTom verwachten niet dat de wegen ook in 2021 zo rustig blijven. Gijs Peters, traffic expert bij TomTom: “We zullen zien dat het verkeer weer drukker wordt als mensen weer naar kantoor gaan en teruggaan naar oude routines. Misschien wordt het zelfs nog drukker, omdat mensen minder snel gaan carpoolen of liever niet de trein pakken uit angst voor het virus.”
TomTom roept daarom stadsplanners, beleidsmakers, werkgevers en automobilisten op om na te denken hoe ze de wegen ook in de toekomst minder druk te houden. Gijs Peters: “De coronacrisis is een kruispunt en de richting die we vandaag inslaan zal de wereld van morgen bepalen. We kunnen ofwel collectief besluiten om terug te gaan naar hoe het was, of we kunnen een nieuwe weg inslaan naar een veiligere wereld zonder files en emissies.”