Nederlandse automobilisten waren, mede door files, in 2024 langer onderweg dan in 2023. Dat blijkt uit cijfers van de veertiende editie van de TomTom Traffic Index, de barometer van mobiliteitspatronen over de hele wereld. In Groningen en Apeldoorn was de impact van files op reistijd het grootst. 

In 2024 nam de gemiddelde reistijd in driekwart van de zeventien gemeten Nederlandse steden uit de Traffic Index toe. De steden in Nederland waar verkeersdrukte de meeste impact heeft gehad op de reistijd zijn Groningen en Apeldoorn met gemiddeld 32 procent extra reistijd op de optimale reistijd (zonder files). Ook in Den Haag (31 procent), groeide de reistijd aanzienlijk door verkeersdrukte.

Amsterdam

De gemiddelde totale reistijd was het langst in Amsterdam, waar automobilisten 23 minuten over 10 kilometer deden. Dat is 6 procent langer dan in 2023. In december 2023 veranderde de gemeente Amsterdam de gemiddelde snelheid van een groot aantal wegen in de stad van 50 naar 30 kilometer per uur. Deze snelheidswijziging heeft, net als andere statische factoren, zoals infrastructuur, invloed op de optimale reistijd en dus ook de gemiddelde reistijd.  

De top drie van steden met gemiddeld de langste reistijd wordt aangevuld door de steden Nijmegen en Den Haag. Amersfoort staat van de zeventien gemeten steden op de laatste plaats. Hier kon je 10 kilometer afleggen in gemiddeld minder dan 10 minuten. Dat was gemiddeld bijna 35 kilometer per uur sneller dan in Amsterdam.

Ondanks dat je in Amsterdam gemiddeld het langst onderweg was, ondervonden automobilisten in de hoofdstad in verhouding minder hinder door files dan in andere grote steden (Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Den Haag). 

Fiets

Frans Keijzer namens TomTom: “Nederlanders hebben het afgelopen jaar weer langer in het verkeer vastgestaan dan in 2023 en het ziet ernaar uit dat die stijging ook in 2025 blijft aanhouden. We zien het woon-werkverkeer weer toenemen en doordat het Nederlandse wegennetwerk nodig toe is aan vervanging, zullen ook de wegwerkzaamheden blijven aanhouden. Die extra reistijd gaat ten koste van de arbeidsproductiviteit en het welzijn van automobilisten. Dat maakt het aanpakken van het fileprobleem een noodzakelijke opdracht.”

“De beste oplossing voor het probleem blijft het investeren in alternatieve mobiliteitsopties. Doordat files ook steeds vaker overdag en in het weekend ontstaan, wordt spitsmijdend rijden minder effectief. Ook meer (asfalt)wegen, hogere parkeerkosten en zero emissiezones gaan niet direct leiden tot minder verkeershinder. Aantrekkelijker en slimmer openbaar vervoer, toegankelijke P&R plaatsen en het stimuleren van andere vervoersvormen maken daarentegen wel impact. Blijf je daarom afvragen of je niet beter met het openbaar vervoer kunt reizen of de fiets kunt pakken. Nederlandse steden zijn ideaal voor fietsers, waardoor je er vaak met de fiets sneller bent dan met de auto.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
RAI Aftermarket: 2025 wordt goed jaar
17 januari 2025
Liqui Moly: recordomzet 1 miljard euro 2024
17 januari 2025
Baan Twente Best Dealer 2024 Mercedes-Benz
17 januari 2025
Ames opnieuw Seat Dealer van het Jaar
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
Meest bekeken berichten
Recente reacties