Rotterdam was in 2022 de stad met de hoogste kosten per gereden kilometer in Nederland: de gemiddelde automobilist geeft daar 756 euro uit aan benzine. In Londen, de duurste stad wereldwijd, is dezelfde automobilist omgerekend 924 euro kwijt aan benzine dan in Nederland.
Dat blijkt uit de twaalfde editie van de jaarlijkse TomTom Traffic Index, een rapport waarin de verkeerssituaties in 2022 van 389 steden in 56 landen worden uitgelicht. Dit jaar heeft TomTom voor het eerst de kosten van autorijden en milieu-impact per kilometer meegenomen in de index. De index is gebaseerd op data uit de miljoenen auto’s die wereldwijd zijn uitgerust met de navigatiesystemen van TomTom.
Reistijden
Uit de index blijkt onder meer dat er weer meer mensen naar kantoor reden: in 62 procent van de steden namen de reistijden toe, zowel wereldwijd als in twaalf van de zeventien Nederlandse steden. In totaal zijn de reistijden in alle Nederlandse steden in 2022 gemiddeld met 2 procent gestegen ten opzichte van 2021. In Rotterdam was tanken niet alleen het duurst, ook verloor je hier het afgelopen jaar de meeste tijd door files in spitsuren, namelijk 42 uur.
CO2-uitstoot
Behalve de traagste stad (voor 10 kilomter is 36 minuten reistijd nodig) is Londen ook de stad met de hoogste CO2-uitstoot per kilometer in de spits, gevolgd door Parijs. Om de jaarlijkse CO2-uitstoot (1133 kilogram) van een benzineauto in Londen te compenseren, moeten er 113 bomen worden geplant om de uitstoot te absorberen. In Rotterdam verbruikt dezelfde benzineauto 825 kilogram en zijn er 83 bomen nodig om de uitstoot te compenseren.
Diesel en benzine
De brandstofprijzen stegen in 2022 enorm, vooral als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Door toenemende drukte op de weg steeg ook het brandstofverbruik, met als gevolg dat automobilisten in 2022 over de hele wereld méér uitgaven aan benzine en diesel dan in 20211. In Nederland stegen werd rijden met een dieselauto 32 procent duurder en met een benzineauto 16 procent.
Rijgewoonten
“Ondanks dat we veel geleerd hebben van de coronapandemie, zien we het afgelopen jaar dat mensen weer massaal terugvallen in oude gewoontes. Veel bedrijven hebben thuiswerken weer afgeschaft of de flexibele werktijden teruggedraaid. Dit zien we terug op de weg: we nemen weer dagelijks de auto en staan opnieuw massaal in de file. Begrijpelijk, aangezien de auto nog steeds de voorkeur heeft door gemak en persoonlijk ruimte”, aldus Jeroen Brouwer namens TomTom.
“We moeten vooruit blijven kijken. De huidige crisis en de onstabiele brandstofprijzen zullen nog wel even aanhouden, zeker met de oorlog in Oekraïne. Juist daarom moeten we kijken hoe we de stijgende kosten van mobiliteit kunnen terugdringen.”
Oplossingen
“Nu we steeds beter weten hoeveel CO2 we uitstoten per auto, is het belangrijk dat we kijken naar oplossingen, zoals het inrichten van steden op EV, het betaalbaar maken van EV en ook de manier waarop we reizen veranderen. Denk bijvoorbeeld aan niet meer altijd in de spits rijden en andere vervoersmiddelen overwegen, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Verkeersinformatie is daarom voor zowel particulieren, bedrijven als overheden van groot belang om de stijgende kosten in de hand te houden en een actieplan te ontwikkelen voor het landelijk inrichten van duurzame mobiliteit. Niet alleen besparen we dan veel geld en tijd, maar beperken we ook de schade aan het milieu.”