TomTom heeft zijn omzet in het eerste kwartaal van 2020 met 23 procent zien dalen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019, tot 131 miljoen euro. Met name de verkoop aan consumenten kreeg een klap door de uitbraak van het coronavirus: een min van 40 procent.
Onderaan de streep leed TomTom een verlies van 62,8 miljoen euro, waar in het eerste kwartaal van 2019 nog een winst werd gedraaid van 3,3 miljoen.
Corona
“De Covid-19-pandemie heeft invloed op onze automotive en consumentenomzet”, aldus ceo Harold Goddijn in een toelichting op de kwartaalcijfers. “De automotive omzet wordt voornamelijk gegenereerd door autoverkopen aan consumenten, die hard worden geraakt door de sluiting van fabrieken. Onze consumentenomzet wordt beïnvloed door een scherpe daling in de vraag doordat showrooms worden gesloten, dealers hun voorraad verlagen en mensen niet rijden. Herstel is afhankelijk van hoe snel de economie weer normaal functioneert, met inbegrip van de autoproductie en consumentenvraag. Dat alles is nu onzeker.”
Samenwerking
Ondertussen bouwt TomTom verder aan zijn toekomst. Zo werd de samenwerking met Verizon geïntensiveerd. Verizon gaat meer locatietechnologie van TomTom integreren in zijn locatiediensten. Algemeen directeur Anders Truelsen van TomTom Enterprise: “We willen het developers zo makkelijk mogelijk maken om toegang te krijgen tot onze kaart- API’s en -SDK’s. We zijn dan ook heel enthousiast dat Verizon producten van TomTom aanbiedt aan hun klanten die locatiediensten leveren.”