De omzet in de gehele autobranche groeide in het tweede kwartaal met maar liefst 5,8 procent ten opzichte van het tweede kwartaal in 2014. In het eerste kwartaal was al een omslag zichtbaar toen de groei 1,7 procent bedroeg ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014.

Sinds 2011 is er voor het eerst sprake van twee kwartalen groei. Groei die nu eens niet is toe te schrijven aan niet-fiscale redenen, reageert ABN AMRO op cijfers van het CBS.

De omzet bij merkdealers en universele autobedrijven bedroeg in het tweede kwartaal 3,4 procent  ten opzichte van dezelfde periode in 2014. In het eerste kwartaal was de groei nog minimaal met 0,7 procent. We moeten terug tot eind 2011 voor we twee kwartalen met omzetgroei tegenkomen. De omzetgroei werd vooral gerealiseerd door een stijging van de occasionverkopen met 5,5 procent, maar ook de nieuwverkopen (1,3 procent) droegen bij aan de groei. Wij verwachten voor de rest van 2015 een verdere stijging van de omzet. Een toename van de nieuwverkopen zal daarvan de belangrijkste oorzaak zijn. Voor heel 2015 verwachten wij een omzetstijging van 5 procent.

Bedrijfswagens

Net als in het eerste kwartaal was de omzetgroei in het tweede kwartaal het grootst bij de bedrijfswagens. De groei ten opzichte van het tweede kwartaal van 2014 bedroeg maar liefst 14 procent. De sterke stijging van de verkopen is de oorzaak van de omzetgroei. Over het eerste halfjaar van 2015 lagen de bestelautoverkopen 11,5 procent, de vrachtautoverkopen 62 procent en de verkoop van trekkers voor opleggers 83 procent hoger ten opzichte van dezelfde periode in 2014.

Vooral de groeicijfers over de verkopen van voertuigen voor vrachtvervoer springen er uit. Dat bedrijven meer zijn gaan investeren in materiële vaste activa is juist. Het groeicijfer is ook zo hoog doordat in de eerste helft van 2014 de verkopen historisch laag waren. Dit werd toen veroorzaakt door een enorme verkooppiek eind 2013. De achtergrond van die piek was het van kracht worden per 1 januari 2014 van nieuwe Europese emissienormen. Veel transportondernemingen schaften voor die datum daarom nog nieuw materieel aan.

Zorgelijk

Al sinds 2012 daalt de omzet in de onderhoud- en reparatiebranche, waar de autoservicebedrijven opereren. Ook in 2015 lijkt daar geen einde aan te komen. Op de markt voor autoservicebedrijven wordt scherp op prijs geconcurreerd en neemt het aanbod van werk af.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties