De uitstoot van fijnstof door het verkeer en vervoer is tussen 1990 en 2014 met 57 procent afgenomen. Ook nam de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) in dezelfde periode af met ruim 45 procent. De uitstoot van kooldioxide (CO2) nam daarentegen met 24 procent toe. Dit meldt CBS.

De daling van de uitstoot (emissie) van fijnstof in het verkeer en vervoer was tussen 1990 en 2014 vooral te merken in het vrachtverkeer (76 procent) en het personenvervoer over de weg (65 procent). De vermindering is vooral te danken aan de toepassing van roetfilters in voertuigen die op diesel rijden.

n 2014 kwam één derde van de totale emissie van fijnstof in Nederland voor rekening van verkeer en vervoer. De grootste bijdragen hierin hebben wegverkeer (47 procent), voor het grootste deel bestaande uit personenvervoer, en de zeevaart (42 procent).

De emissie van fijnstof bestaat voornamelijk uit deeltjes die ontstaan door de verbranding van motorbrandstoffen en door de slijtage van remmen, banden en wegdek. De daling van de emissie van fijnstof komt bijna geheel voor rekening van schonere uitlaatgassen. De emissie door slijtage van banden, remmen en het wegdek is gelijk gebleven.

CO2

De emissie van kooldioxide (CO2) is in de periode van 1990 tot 2014 met 24 procent toegenomen. De stijging is vooral te zien in de scheepvaart (33 procent) en de luchtvaart (100 procent). Ook nam de CO2 uitstoot van personenvoertuigen, verreweg de grootste categorie uitstoters van CO2, met ongeveer 20 procent toe. Tot 2011 nam de CO2 uitstoot bij verkeer en vervoer stapsgewijs toe, daarna is er een lichte daling te zien. In 2014 was de CO2 uitstoot ten opzichte van 2011 met ruim 4 procent gedaald.

De emissie van stikstofoxiden (NOx) door het verkeer en vervoer nam tussen 1990 en 2014 met ruim 45 procent af. De afname is vooral te merken in het wegverkeer waar de uitstoot met 70 procent is gedaald. Het sterkst was de afname in het personenvervoer over de weg (81 procent) en in mindere mate bij vrachtvervoer over de weg (53 procent). De afname komt vooral door schonere motoren onder invloed van voortdurende aanscherpingen van de Europese emissie-eisen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 april 2025
RODI 2024: zorgen over toekomstige winstgevendheid
15 april 2025
BOVAG doet formeel bod voor nieuwe cao MvT
15 april 2025
Auto’s in Nederland steeds later afgedankt
15 april 2025
‘Overal het beste uit willen halen’
15 april 2025
Afscheid van de werkplaats
14 april 2025
Onderzoek Profile: onjuiste bandenspanning meerderheid Nederlandse auto’s
Meest bekeken berichten
Recente reacties