Gorilla-glas, bekend geworden als het glas dat voldeed aan Steve Jobs’ stringente inkoopcondities en kwaliteitseisen voor de iPhones, debuteert in de autoindustrie. Ford rust de nieuwe GT ermee uit omdat het duurzamer heet te zijn maar ook dertig procent lichter is.

Het glas is al sinds 2007 te vinden in de gadgetwereld. Van een positie verwerven binnen de consumentenelektronica naar een voorruit ontwikkelen die onder hoge snelheden bestand is tegen opspattende ZOAB-bestanddelen vergt echter nog wel het nodige. Ook BMW heeft het Gorilla-glas inmiddels toegepast in de i8, maar alleen in het interieur en niet zoals nu bij Ford voor exterieur-glas. Het Gorilla-glas is volgens Ford een kwart tot de helft dunner en een derde lichter maar het kent ook een grotere krasbestendigheid.

In de 2016-editie van de Ford GT is het Corning Gorilla Glass niet alleen te vinden als voorruit en in de motorkap, maar ook in het schutbord tussen de motorruimte en de passagiers.

Net als ‘gewoon’ veiligheidsglas dat gebruikt wordt voor autoruiten, betreft het hier een meerlaagse ruit. De versterkte binnenste laag heeft onder meer een geluidabsorberende thermoplastic. In totaal is een dikte van drie, vier millimeter maximaal, terwijl dat bij regulier glas kan oplopen tot zes millimeter.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
10 april 2025
TNO opent smart mobility center op Helmondse campus
10 april 2025
Boetes voor Nokian en oud-werknemers
10 april 2025
VZR: Hoge afkoopsommen bij verplichte elektrische auto’s onacceptabel
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
9 april 2025
Bovemij Group weet verlies te verkleinen
9 april 2025
Partnership Vinacles en EV-Database voor rijkere EV-data
Meest bekeken berichten
Recente reacties