30 procent van de Nederlanders vertrouwt data uit de connected car aan niemand toe.

Dat concludeert Deloitte uit een onderzoek onder meer dan 1200 Nederlandse consumenten. De resultaten maken deel uit van de 2019 Deloitte Global Automotive Consumer Study, waarvoor wereldwijd meer dan 25.000 consumenten zijn bevraagd.

Wantrouwen

Het wantrouwen jegens de connected car blijkt verder uit het feit dat 60 procent van de consumenten bezorgd is dat hun voertuig wordt gehackt en de veiligheid in gevaar wordt gebracht. Slechts 38 procent denkt dat meer connectiviteit leidt tot meer voordelen. Ter vergelijking: in China bedraagt dat percentage het dubbele. Ondanks dit wantrouwen is wel 76 procent van de Nederlandse consumenten geïnteresseerd in connected toepassingen die tijd besparen en de veiligheid vergroten.

Autonoom

Deloitte onderzocht ook de acceptatie van autonoom rijden. 56 procent van de Nederlanders zou zich niet veilig voelen in een autonoom rijdende auto. Dat percentage is de afgelopen jaren ook niet gestegen. Op de vraag wie dergelijke autonome technologie zou moeten ontwikkelen, antwoordt 28 procent dat autofabrikanten dat zouden moeten doen. 24 procent kiest voor bestaande techbedrijven. Veruit het grootste gedeelte (41 procent) vindt dat daarvoor een nieuw, gespecialiseerd bedrijf voor zou moeten worden opgericht. Deloitte concludeert uit het rapport dat er nog een lange weg te gaan is voordat de Nederlandse consument autonoom rijden zal accepteren.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
21 mei 2025
Occasionprijzen blijven licht stijgen
21 mei 2025
Apollo: Merk Vredestein blijft bestaan
21 mei 2025
Crisis is kans
20 mei 2025
Marc Oudshoorn directeur ASN Groep
20 mei 2025
Xavier Chardon wordt ceo Citroën
20 mei 2025
Broekhuis neemt Jansen2Wielers Barneveld over
Meest bekeken berichten
Recente reacties