Volkswagen ADMT, een dochteronderneming van Volkswagen AG, gaat een samenwerkingsovereenkomst aan met het Israëlische technologiebedrijf Mobileye, dat software, hardwarecomponenten en digitale kaarten gaat ontwikkelen en leveren voor de autonoom rijdende bedrijfswagen ID. Buzz AD.
Met de technologie van Mobileye wordt autonoom rijden op level 4 mogelijk voor de ID. Buzz AD, de zelfrijdende versie van de ID. Buzz. Level 4 autonoom rijden betekent dat de bus in staat is zelfstandig te rijden in een afgebakend gebied, bijvoorbeeld in een stad.
Systeem
Het zelfrijdende systeem bestaat uit verschillende software- en hardwarecomponenten, waaronder twee onafhankelijk van elkaar werkende krachtige computers, alsmede dertien camera’s, negen lidar- en vijf radarunits, waarbij elk systeem in staat is om een omgeving in een beeldomvang van 360 graden te monitoren. Een constante online verbinding voorziet de autonoom rijdende ID. Buzz van zwermgegevens van andere weggebruikers met het oog op de verkeerssituatie, terwijl driedimensionale kaarten continu worden bijgewerkt voor een veilige, betrouwbare en efficiënte voertuigbesturing.
Serieproductie
“Om autonome shuttles in grote hoeveelheden op de weg te brengen, is een samenwerking met sterke partners nodig”, verklaart Christian Senger, lid van de Raad van Bestuur bij Volkswagen Bedrijfswagens en verantwoordelijk voor de divisie Autonoom Rijden, Mobiliteit en Transport (ADMT): “We ontwikkelen het eerste volledig autonoom rijdende model voor serieproductie met behulp van de digitale bestuurder van Mobileye.”
De volledig elektrische, autonoom rijdende ID. Buzz AD moet inzetbaar zijn vanaf 2026.