De vraag naar nieuwe dieselauto’s in Europa is in het laatste kwartaal van 2019 met 3,9 procent gedaald, ondanks het feit dat de vraag naar nieuwe diesels in een aantal landen juist toenam.

Dat heeft koepelorganisatie Acea becijferd. Van de grote automarkten steeg de vraag naar diesels in Frankrijk en Duitsland in het vierde kwartaal met respectievelijk 7,3 en 4,3 procent ten opzichte van Q4 in 2018. Ook in kleinere landen als België (+17,7 procent), Slovenië (+18,2 procent), Hongarije (+18,4 procent), Zweden (+30,5 procent) en Roemenië (+31,1 procent) nam de vraag naar nieuwe diesels in het vierde kwartaal toe.

Daar staat tegenover dat de vraag naar diesels in grote landen als Spanje (-4,3 procent), Italië (-15,2 procent) en het Verenigd Koninkrijk (-25,6 procent) in Q4 flink afnam.

Alternatieve aandrijflijnen

Een en ander resulteerde in een marktaandeel in Q4 voor diesel van 29,5 procent. Benzineauto’s namen 57,3 van de markt voor hun rekening, EV’s 4,4 procent. Alle alternatieve aandrijflijnen gezamenlijk waren zodoende goed voor een marktaandeel van 13,2 procent.

Die alternatieve aandrijflijnen zaten zowel in Q4 als over heel 2019 gemeten in alle EU-landen in de lift. Van de grote autolanden was de toename vooral spectaculair in Duitsland, waar de registraties van alternatieve aandrijflijnen in Q4 meer dan verdubbelden (+101,9 procent). Zowel plug-in hybrides (+221 procent) als hybride elektrische auto’s (+110,7 procent) stegen er enorm in populariteit.

In Nederland

In Nederland lijkt diesel definitief uit de gratie, met een min van 25,2 voor het laatste kwartaal van 2019 en van 42,4 voor het hele jaar. Benzineauto’s kwamen in Q4 nog wel uit op een plus van 14,9 procent, maar eindigden in 5,3 procent in de min over heel 2019. Alternatieve aandrijflijnen zaten, met dank aan de elektrische voertuigen, flink in de plus: 151,1 procent voor Q4 en 85,3 procent voor heel 2019.

Heel 2019

Europa breed was in heel 2019 58,9 procent van de nieuw geregistreerde auto’s een benzineauto. Dat was 56,6 procent in 2018. Diesel was in 2019 goed voor 30,5 procent van de registraties (35,9 procent in 2018). 3,1 procent van de nieuwe personenauto’s in de EU was elektrisch, één procentpunt meer dan in 2018.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties