Volgend jaar viert Autobedrijf Frank in Rijssen het 25-jarig jubileum. Met oprichter Frank Gerritsen Mulkes kijken we terug op de dynamische decennia die achter ons liggen en bespreken we zijn verwachtingen en ambities voor de komende periode.
In de bijna kwart eeuw dat het bedrijf nu bestaat is er vanzelfsprekend het nodige gebeurd. Zo omarmde Frank het concept AutoCrew, duidelijk zichtbaar aan de gevel en op de bedrijfskleding. Ook duidelijk zichtbaar op de gevel en in het bedrijf is het oliemerk Champion. Beide zijn een direct gevolg van de nauwe band met huisleverancier PartsPoint Almelo en voorheen Brezan Nijverdal. Als tweede leverancier fungeert daarnaast WM Automaterialen.
Volle planning
Het vijftal dat momenteel het autobedrijf runt, bestaat naast Frank uit Wilma, Gert, Rutger en Bas. Over het werkaanbod is er ook in Rijssen geen klagen. “Dat betekent toch dat je misschien wat minder tijd steekt in zaken als strategie of een blik op de lange termijn”, erkent Frank. “Dan is het wel zo plezierig dat je onderdeel bent van een groter geheel door je aan te sluiten bij een concept zoals AutoCrew. Ook een actieve grossier die de ontwikkelingen in de gaten houdt en je bij tijden kan adviseren helpt natuurlijk.”

De keuze voor AutoCrew was een eenvoudige doordat het goed aansloot bij het bedrijf en de wensen invulde die Frank formuleerde. Denk daarbij aan uitstraling, scholing en een website met online afspraakmodule. Als het gaat om equipment en onderdelenkeuze hoefde er niets te veranderen, aldus Frank: “We gebruiken al de KTS-diagnose en monteren al Bosch-onderdelen, dus dat zit wel goed.”
Nog geen WESP
In de tijd dat Frank zich aansloot bij AutoCrew maakte hij nog gebruik van Snelstart en dat stond toen een koppeling met de WESP-diensten in de weg. Nu de omschakeling naar Autoflex achter de rug is, ontbreekt de koppeling nog altijd. “Ja, dat zou ik eigenlijk moeten regelen”, zegt Frank er direct aan toevoegend dat het geen hoge prioriteit voor hem heeft.
“We hebben het hartstikke druk en dan moet je keuzes maken. Ik besef terdege dat zo’n dienst absoluut toegevoegde waarde heeft. Het is goed om jezelf met anderen te kunnen vergelijken en te zien waar je zaken kunt verbeteren. Je moet er wel de tijd voor nemen en daar schort het op het moment gewoon aan.”
Gunning
Afgelopen jaren heeft Frank de kans gekregen uit te breiden met een andere vestiging, maar er na ampel beraad toch voor gekozen om dat niet te doen. “Het bedrijf zoals het nu is bevalt me uitstekend. En ik denk dat dat ook voor het team geldt, want verloop is er niet. We werken al jaren samen en daar hecht ik grote waarde aan. We moeten het hier ook gewoon gezellig hebben met elkaar. Als de mensen onderling het naar de zin hebben en de klanten komen graag bij je, gunnen je hun business, dan ben je toch goed bezig. Tenminste, in mijn ogen wel. Het hoeft voor mij niet steeds groter. Bovendien wil ik mijn tijd niet hoeven verdelen over verschillende locaties.”

Frank sleutelt nog actief mee in de werkplaats, maar tijd is schaars en ook andere zaken vergen nu eenmaal de aandacht. “Ik vind het leuk om te doen en zou het niet willen missen. Vooral het achterhalen en oplossen van ingewikkelde storingen vind ik leuk om te doen.” Het oog valt op een 3D-printer achter Frank. “Die gebruik ik regelmatig om een probleem te kunnen verhelpen. In sommige gevallen is het echt een uitkomst. Zo ben ik op het moment bezig met een nieuwe aansluiting op een kachelhuis.”
Tesla-kenners
Toen Frank begon had hij niet kunnen denken dat er daadwerkelijk vol-elektrische volumemodellen zijn werkplaats zouden gaan bezoeken. De realiteit is anders. “We doen relatief veel Tesla’s Model S, die komen uit het hele land naar ons toe. Die auto’s hebben heel specifieke problemen en doordat we er routine in hebben opgebouwd gaat het rondzingen in het wereldje. Nu ook de Model 3 en de Model Y ouder beginnen te worden zullen we die vaker gaan zien.”

Al met al schat Frank dat niet meer dan tien à vijftien procent van de doorgangen uit batterij-elektrische voertuigen bestaat. Zeventig procent heeft nog een klassieke verbrandingsmotor zonder hybride ondersteuning. “Sterker nog, ik heb net geïnvesteerd in een nieuwe viergastester. Ook de deeltjesteller gebruiken we met regelmaat, maar de roetmeter niet meer.” Met twee apk-keurmeesters is Autobedrijf Frank jaarlijks goed voor zo’n duizend apk’s.
Oliespecialisme
Die breedte van de werkplaatsmix deed Frank besluiten in zee te gaan met olieleverancier Champion. “Het belang van de juiste smeermiddelen is er met het verstrijken van de jaren zeker niet minder op geworden. Integendeel zou ik haast zeggen.” Het beruchte voorbeeld daarvan is de natuurlijk de ‘natte riem’ bij Ford en Stellantis, ofwel de distributieriem die zijn werk doet in de motorolie. “Het is een voorbeeld maar zeker niet de enige. We zeggen altijd tegen klanten dat ze gewoon langs moeten komen als ze twijfelen over het peil. Laten ze vooral niet met een willekeurig olieflaconnetje in de weer gaan, want de problemen kunnen echt niet te overzien zijn. Wij gebruiken per toepassing de vereiste specificaties en daar heb je goede partners voor nodig. Klanten volgen dat advies gelukkig ook op en we zien daardoor weinig incidenten.”
‘De juiste partners om je heen verzamelen bepaalt het succes, nu en in de toekomst’
Te vaak wordt gedacht dat elektrische voertuigen door de ontbrekende verbrandingsmotor geen smeermiddelen gebruiken, maar de praktijk is anders. Of het nu gaat om de transmissie, de elektromotor of het accupakket, er komen her en der wel degelijk specialistische vloeistoffen aan te pas. “Dat is een ander argument om goede leveranciers te vinden die je in de dagelijkse werkplaatspraktijk ondersteunen met de juiste producten en de bijbehorende technische informatie. Bovendien zijn elektrische auto’s verre van onderhoudsvrij. Het is alleen anders dan we gewend zijn van auto’s met een verbrandingsmotor.”