bekeken: 436 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Wolk aftermarket gaat globaal

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 16 mei 2019, 16:31

Leestijd: 2 minuten

Een wereldomspannende blik op de aftersales is wat het Wolk Aftermarket Forum 2019 bood. Het congres vond plaats op 16 en 17 april in Frankfurt am Main, onder het motto ‘Going global’.

Vorig jaar stond vooral in het teken van de gevolgen voor de werkplaats van de voortschrijdende elektrificering van het wagenpark. In de editie van dit jaar schetste algemeen directeur Zoran Nikolic van Wolk After Sales Experts om te beginnen de belangrijkste trends voor de aftersales in de komende tien jaar. Vervolgens werd ingezoomd op specifieke continenten en landen, met ieder hun eigen verhaal.

Zuid-Amerika

Marcelo Gabriel van marktonderzoeksbureau Cinau schetste vervolgens de Zuid-Amerikaanse markt en de (on)mogelijkheden die deze markt biedt: “70 procent van de auto’s op dit continent rijden in Brazilië en Argentinië. 63 procent van de auto’s in Brazilië kunnen worden getankt door zowel benzine als ethanol. Omdat de bron van ethanol gemakkelijk beschikbaar is, zullen elektrische voertuigen daar niet vóór 2035 aanwezig zijn.”

Azië

Mike Yu, algemeen manager van iRM eCommerce, legde uit hoe complex het systeem van onderdelendistributie in China werkt, waar het zwaar wordt beïnvloed door lokale technologiereuzen. Sergey Udalov, algemeen directeur en mede-eigenaar van Autostat, navigeerde de gasten langs de invloed die de gedevalueerde roebel van invloed is op de verkoop van aftermarket onderdelen. Hij wees er daarbij op dat 80 procent van het Russische wagenpark in eigen land wordt geproduceerd.

Ondertussen draait het in India allemaal om motorfietsen, waarvan er jaarlijks 20 miljoen worden verkocht. De structuur van de aftermarket is daar weer heel anders dan elders. “Overal ter wereld staat aan het eind altijd een garage. In India niet. Daar zijn ook monteursteams die gewoon op straat werken en behoorlijk vaardig zijn in hun werk. Daarnaast zijn er ongeveer drieduizend onafhankelijke uitstekende garages, met drie of vier bruggen, sommige zelfs met een goede lakstraat, waarvan vele premium auto’s kunnen repareren. Zij zijn zeer geïnteresseerd in diagnose, technische training, hotline, identificatie van onderdelen en garageformules. Ze dromen van zoiets als same day delivery. Het biedt kansen aan internationale spelers”, verklaarde Dirk Schlage, president van Hemps Project & Management.

Noord-Amerika

In de Verenigde Staten werd de consolidatieslag onder de loep genomen. Waar dat eindigt? “Totale verticale integratie”, was het vastbesloten antwoord van Bill Burns, onlangs gepensioneerde ceo van Independent Warehouse Distributors.

Met betrekking tot het Midden-Oosten draait het allemaal om het afwerpen van vooroordelen. “Niet iedereen realiseert zich dat 88,5 procent van de mensen die momenteel in de Verenigde Arabische Emiraten wonen, expats zijn”, zei Ralf Zimmermann, algemeen directeur bij de Al-Futtaim Group. Het gaat bij de Golfstaten ook niet alleen om olie. De belangrijke spelers in de auto-industrie zijn familiebedrijven met vaak vijftig jaar en drie generaties geschiedenis, die zich momenteel uitbreiden naar Afrika.

Afrika

Voor Marc Zander, partner en ceo Africon, is Afrika de laatste markt ter wereld met aanzienlijke mogelijkheden: “En misschien nog belangrijker, het is een van de laatste traditionele markten. Het betekent dat er niet binnen afzienbare tijd elektrische voertuigen zullen rijden, omdat de toegang tot elektriciteit nog steeds een probleem is in de meeste Afrikaanse landen. Terwijl in Europa de traditionele automobielindustrie naar verwachting zal dalen, is er nog steeds een aanzienlijk groeipotentieel in Afrika.”

En weer Azië

Het congres eindigde weer in Zuidoost-Azië. Daar onderscheidt Maleisië zich volgens Devindran Ramanathan, algemeen directeur van ACS ASIAPAC, als een zeer gemotoriseerd land, met een goed ontwikkelde onafhankelijke aftermarket. “Heel vaak bieden freelancende Europeanen op afstand snelle toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie, dankzij onze gedigitaliseerde wereld. Toch is er nog steeds een enorme vraag naar expertise en ondersteuning voor onafhankelijke, universele garages. Maleisië biedt ook grote kansen aan buitenlandse automobielbedrijven die zich hier, in ’s werelds dichtst bevolkte regio willen vestigen”, aldus Devindran Ramanathan.

Tags: , ,

Quinton Hazell terug bij Paul…Wim Jansen: ‘Vliegen geeft…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties