bekeken: 1112 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Aftersales in tijden van veranderende retail

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 12 december 2018, 15:37

Leestijd: 1 minuut

Nieuwe vormen van retail beïnvloeden het gedrag en de verwachtingen van consumenten. Dat geldt ook voor de automotive en dus zal de branche zich moeten aanpassen. Een combinatie van clicks en bricks en een omnichannel-strategie zijn noodzakelijk.

Dat is de retailtrend die hoofdredacteur Jos Veldhuisen van Aftersales Magazine op 12 december beschreef in zijn keynote speech tijdens het zevende Nationaal Aftersalescongres in Studio A12 in Bunnik.

Winkelstraat

Voor een stijf uitverkochte zaal schetste Jos Veldhuisen nog even wat er op dit moment aan de hand is in de retail. “Merken, ook automerken, trekken de stad in. Ze zijn daar waar de consument ook is: in de winkelstraat. Alleen is er in de winkelstraat geen ruimte voor een werkplaats. Dealers zullen dus naar manieren moeten zoeken om consumenten naar hun werkplaatsen te krijgen. Dat is cruciaal voor hun verdienmodel.”

Kansen

Er zijn volgens Jos Veldhuisen verschillende oplossingen denkbaar hoe dealerorganisaties daarin zouden kunnen slagen. “Eén optie is alle vestigingen openhouden. Dat kost veel geld en je verkoopt er niet meer auto’s door. Beter kun je, zoals bijvoorbeeld Van den Udenhout dat doet, kleine en middelgrote vestigingen sluiten en slechts een paar grote vestigingen openhouden waar je behalve de sales ook de aftersales kunt concentreren. Daarnaast kun je dan een pop-up en city-store concept omarmen. Een andere optie is om een deel van je eigen servicevestigingen te sluiten en samenwerkingen aan te gaan met universele garages.”

Aftersales

Met zoveel aandacht voor het veranderende retaillandschap krijgt het Nationaal Aftersalescongres wel een duidelijke retailfocus. Jos Veldhuisen: “Voorheen ging wel 80 procent van mijn verhaal over de universeel, dat is nu minder, maar dat betekent niet dat hun rol kleiner is geworden. Het is bij de nieuwe retailaanpak van de automerken de grote vraag of dealer en universeel elkaar in het midden treffen, of dat ze toch ieder hun eigen weg zullen gaan. In het eerste geval zal ook de onderdelendistributie zich op hun marktpositie moeten beraden.”

Tags: , , , , ,

Parts Chain Company neemt…Johan van der Hoeven…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties