Autorijders kiezen grijze auto boven zwarte

Grijs is het nieuwe zwart als het op auto’s aankomt. Dat blijkt uit een onderzoek van leasemaatschappij Alphabet die de leasetrends van 2011 tot 2015 heeft onderzocht onder meer dan 60.000 leaserijders. Het onderzoek laat verder zien dat Toyota-rijders het trouwst zijn aan hun autofabrikant.

Mannen en vrouwen trekken redelijk gelijk op wat de kleur van de auto betreft. Zwart en grijs zijn bij zowel mannen als vrouwen populair. Opvallend is wel dat vrouwen ruim 7 procent vaker kiezen voor een witte auto dan mannen. Over het algemeen kiezen vrouwen ook vaker voor fel gekleurde auto’s dan mannen. “Dit ligt natuurlijk wel in de lijn der verwachtingen. Vrouwen zijn over het algemeen wat modebewuster dan mannen en hebben een voorkeur voor fellere kleuren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vrouwen zich ook willen onderscheiden door de kleur van hun auto”, aldus Simon Corsèl van Alphabet.

Merkentrouw

Het onderzoek laat verder zien dat het ratio de boventoon voert in de keuze voor een bepaald type auto en dus uiteindelijk het merk. De bijtelling is de voornaamste factor bij de keuze van bepaalde type auto’s. Uit cijfers blijkt dat Toyota-rijders het trouwst zijn aan hun autofabrikant. In 2015 bleef bijna 53 procent van Toyota-rijders bij het Japanse automerk.

Mitsubishi-rijders zijn met slechts 6 procent het minst loyaal aan hun autofabrikant. Volkswagen is in 2015 de populairste auto onder zowel mannen als vrouwen. In beide gevallen is dit bijna 19 procent. In 2014 waren dat Volvo en Peugeot. Corsel: “De cijfers laten wel zien dat vrouwen wat meer verschillende merken kiezen. Het overgrote merendeel van de mannen kiest in 2015 voor een Volkswagen. Vrouwen kiezen naast de Volkswagen ook vaak voor merken zoals Peugeot, MINI en Renault.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.