Na ruim zestien uur onderhandelen is vorige week het cao-overleg tussen de vakbonden en Bovag Motorvoertuigenbedrijven en Tweewielerbedrijven (MvT) geschorst. Op 13 juni schuiven partijen opnieuw aan tafel.

Inzet van de besprekingen is een cao met een looptijd van ruim drie jaar (november 2014-februari 2018). Op het gebied van de loonontwikkeling (structureel, eenmalig) lijkt er volgens Bovag nog maar weinig verschil van mening. Hetzelfde geldt voor een reeks andere punten (waaronder een vierdaagse werkweek, salaristabel van jongeren en vakbondscontributie). Minder zicht op een akkoord is er daarentegen waar het de flexibilisering van personeel betreft (inroostering c.q. toeslagen werk op zaterdag).

Dat er nog steeds geen nieuwe cao op tafel ligt, is vooral het gevolg van juridisch touwtrekken tussen Bovag en pensioenfonds PMT over de pensioenpremieverdeling. Over een uitspraak van het Hof over de VPL-premie hebben de belanghebbenden verschil van inzicht. Uiteindelijk gaat het daarbij om enkele tientallen miljoenen euro’s aan loonkosten over de jaren 2014 en 2015. De nieuwe pensioenpremieverdeling, per 2016 en gedurende de verdere looptijd van de nieuwe cao, maakt deel uit van de onderhandelingen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 december 2025
Plan je moment!
12 december 2025
Ruim 100 euro verschil in kosten van laden
12 december 2025
Niet gedeeld, wel zelfrijdend
12 december 2025
Revisie krijgt eindelijk de aandacht die het verdient
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
Meest bekeken berichten
Recente reacties