Fastned: kwartaal goed, maart zwak

Snellaadbedrijf Fastned beleefde zijn sterkste kwartaalomzet tot nu toe. De maand maart echter eindigde met een duidelijke min, als gevolg van de covid-19-maatregelen voor het wegverkeer.

De hoeveelheid afgezette stroom steeg in januari en februari met 155%, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Over de daling in maart doet het bedrijf geen mededelingen. De omzet kwam in het eerste kwartaal uit op 1,7 miljoen euro, oftewel een plus van ruim honderd procent. Op jaarbasis zou dat neerkomen op 7,9 miljoen euro – zonder het coronaeffect. Bij de stations van Fastned werd ruim 176.000 keer een elektrische auto aan de lader gehangen.

Michiel Langezaal, ceo Fastned: “De maatregelen die zijn genomen om het virus in te perken, begonnen vanaf maart impact te hebben op Fastned. We verwachten in het volgende kwartaal dan ook een lager volume. Om deze impact te kunnen opvangen, hebben we een deel van onze geplande investeringsuitgaven uitgesteld om op basis van de huidige prognoses een (verhoogde) minimale kasbuffer aan te kunnen houden.”

Opschalen

Op de langere termijn toont Langezaal zich optimistisch. “Autofabrikanten zijn de productie van elektrische voertuigen aan het opschalen. De corona-maatregelen hebben op korte en mogelijk middellange termijn een impact op de leveringen van deze auto’s, maar de elektrische auto’s zullen komen. En daarom zal het aantal klanten blijven groeien.” Fastned meldt zijn app te hebben vernieuwd, met een verbeterde routeplanner, live status van de laders op onze stations en details over de laadsessie (zoals laadsnelheid).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *