FT ziet elektrische auto voorlopig als nicheproduct

In een recente analyse stelt de Britse zakenkrant Financial Times dat elektrische mobiliteit weliswaar meer is dan een hype, maar voorlopig een nichemarkt blijft. Wil de elektrische auto uitgroeien tot een volumeproduct, dan moet de industrie snel drie belangrijke knelpunten oplossen: prijs, range en opladen.

Juist dat verlangde hoge tempo ziet het dagblad er voorlopig niet van komen. Daardoor blijft de kostprijs van de accupakketten hoog en komt een volledig elektrische auto voorlopig niet binnen handbereik van de gemiddelde autorijder. Ook een breed aanbod van EV’s met grote actieradius (volgens FT 400-500 kilometer, ook bij koud weer) lijkt niet snel realiteit te worden. Daarnaast werkt niet elk land even voortvarend aan een uitgebreid netwerk van (snel)laadpunten, voor alle oplaadsystemen. Kortom: geen van de genoemde obstakels zal op korte termijn worden opgelost. En dus blijft de volledig elektrische familieauto vooralsnog een nicheproduct.

De populariteit van het aandeel Tesla heeft volgens de zakenkrant vooral een emotionele achtergrond, gestoeld op de visie van de onderneming op elektrische mobiliteit. Op basis van zijn beurskoers heeft het bedrijf van Elon Musk een marktwaarde van 33 miljard dollar, bij een jaarproductie van een kleine vijftigduizend auto’s. General Motors daarentegen stelt tegenover zijn marktwaarde van 47 miljard dollar een jaarproductie van meer dan zes miljoen auto’s. Zelfs met de Model 3 zullen Tesla’s productiecijfers volgens FT niet in de buurt komen van die van bijvoorbeeld GM of Ford.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.