Independer signaleert snelle premiestijging

In een half jaar tijd is de premie voor een nieuwe WA-verzekering twintig procent gestegen, meldt vergelijkingssite Independer op basis van eigen analyse. Ten opzichte van december 2015 is de jaarpremie nu 89 euro hoger.

De opwaartse trend is over de hele linie bij autoverzekeringen. Beperkt cascoverzekeringen groeiden naar een gemiddeld 73 euro ( 15 procent) hogere jaarpremie; allrisk werd 65 euro ( 9 procent) duurder. Voor een nieuw afgesloten autoverzekering moet nu gemiddeld 75 euro meer worden betaald dan eind vorig jaar, oftewel ruim 13 procent. Overigens hebben nog niet alle verzekeraars hun premies verhoogd. Independer verwacht dat dit nog wel gaat gebeuren dit jaar.

Jongeren krijgen de grootste premiestijgingen voor hun kiezen. Betaalden ze eind 2015 gemiddeld 844 euro per jaar voor een nieuwe autoverzekering, nu is dat 1.012 euro (168 euro c.q. 20 procent meer). WA-verzekeringen stegen in het afgelopen half jaar het meest voor jongeren: in doorsnee 23 procent.

Verlieslatend

De sterke stijging van de premies in de afgelopen maanden doet volgens Independer vermoeden dat verzekeraars gehoor hebben gegeven aan de herhaalde oproep daartoe van De Nederlandsche Bank. Autoverzekeringen zijn de laatste jaren verlieslatend geweest, door oplopende uitgaven aan schades. Independer-directeur Ruud Martens zegt ook andere oplossingen te zien, zoals kostenverlaging en innovatie. “Met bijvoorbeeld rijgedragverzekeringen snijdt het mes aan twee kanten. Automobilisten worden beloond voor correct rijgedrag en de schadelast kan daardoor dalen.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *