IVA-studenten te gast bij Washtec

VIDEO-Dertig  studenten van de IVA- hogeschool in Driebergen hebben vrijdag 18 oktober een studiebezoek afgelegd bij de Washtec-fabriek in het Duitse Augsburg. Daar konden zij aan den lijve ondervinden hoe het productieproces van roll-overs en wasstraten in zijn werk gaat.

Fabriek Washtec Augsburg

[responsive-video identifier=”J2NnqMo_tAg”]

Washtec is marktleider in de productie van autowasinstallaties. De bakermat van het bedrijf ligt in Het Duitse Augsburg waar in 1885 onder de naam Kleindienst een fabriek voor textielwasmachines werd opgezet. In 1962 werd er de eerste automatische carwash (Wesumat) geproduceerd. In 2000 ging het bedrijf, na overname van California-Kleindienst, verder onder internationaal meer aansprekende naam Washtec.  

Het hoofdkwartier in Augsburg geeft aan hoe nauw verweven het bedrijf is met de gemeenschap. De locatie is al vrijwel in het centrum van de stad en het gros van de werknemers is zelf uit Augsburg afkomstig of uit de nabije omgeving.  Washtec is sponsor van de plaatselijke FC en voelt de sociale verbondenheid als vanzelfsprekend. Peter van der Veen van Washtec: “We zitten hier natuurlijk aan ons maximum wat oppervlakte betreft. Dat vraagt soms om een creatieve oplossing. Maar we denken er niet over om te verhuizen. Daar hebben we een te sterke band voor met de stad. Sinds enkele jaren hebben we wel een aantal nieuwe productiefaciliteiten in de omgeving van Augsburg.”

IVA-studenten

Voor de IVA-studenten was het opmerkelijk te zien dat de fabriek van Washtec  geen lange productielijnen kent maar meer grote werkplaatsen heeft met een haast ambachtelijke inslag. “We zijn eerder bij de fabrieken van MAN en BMW geweest en dat is toch allemaal grootschaliger. De productieaantallen liggen natuurlijk op heel andere niveau dan bij een autofabriek. Hier gaat er nog heel persoonlijk aan toe en dat maakt het voor mij interessant”, geeft IVA-studente Romy Sprengelmeijer (19) aan.

Lees meer over het bezoek aan Washtec door de IVA-studenten in het volgende nummer van Aftersales Magazine.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.