Rijden zonder milieusticker: tot 2700 euro boete

Het Green-Zones portaal voor milieuzones heeft op een rij gezet waar in Europa overtreders het zwaarst worden bestraft. Dit kan het vakantiebudget gevoelig maken, vooral tijdens de zomerperiode.

Op de 10e en 9e plaats staat België met de hoogste milieuzone boetes met vaste Low-Emission-Zones (LEZ) in Antwerpen en Brussel. Hier moeten alle voertuigen die niet in België of Nederland zijn goedgekeurd zich registreren voordat ze de milieuzone binnengaan, en de voorschriften van de LEZ naleven. De voertuigen moeten zich registreren, zelfs als ze voldoen aan de specificaties van de euronorm. Anders kan een boete van 150-350 euro gelden, afhankelijk van de aard en de frequentie van de overtreding.

Koploper: Denemarken

Op het middenveld bevinden zich zones in Oostenrijk en Groot-Brittannië, waarin wegens het negeren van de regels boetes afhankelijk van de euronorm, type en gewicht van het voertuig van omgerekend tot meer dan 2000 euro worden opgelegd. Op de eerste plaats en daarmee koploper voor boetes is Denemarken. Sinds 2008 moeten motorvoertuigen van bepaalde typen ten minste aan de euro 4 norm voldoen of achteraf worden uitgerust als euro 3 met een goedgekeurde roetfilter voordat ze de milieuzones in Kopenhagen, Aalborg en andere steden mogen betreden.

2700 euro

De boete voor het rijden in een Deense milieuzone zonder de verplichte milieusticker kan voor bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur en zijn transportbedrijf oplopen tot een bedrag van 20.000 DKK (ongeveer 2700 euro). Daarnaast: Het voertuig kan worden bewaard tot de betaling van de boete.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *